11 prověřených pravidel jak napsat skvělý článek na blog + Infografika + Bonus

Užitečný návod, jak krok za krokem napsat skvělý článek na blog, který bude mít vysokou návštěvnost a první místa na Google.

Infografika - titulek je nejdůležitější částí článku

 

 

Atraktivní titulek láká kliknout a tím dostane návštěvníky na váš web

Poutavý titulek je nejdůležitější částí článku. Když lidi zaujme, přiláká je na váš web. Jak to?

  1. Google v titulku hledá klíčová slova. Na klíčová slova v titulku posouvá váš článek výše.
  2. Při sdílení mezi uživateli se odkazy uvádějí s názvem článku. Nejvíc to vystihuje, co je obsahem sdíleného odkazu. Když je název výstižný a poutavý, už nepotřebuje komentář a lidé klikají.
  3. Titulek se zobrazuje ve výsledcích vyhledávání na Google i na Seznam.cz. Když hledající uživatel prochází výsledky vyhledávání, klikne na ten titulek, který ho nejvíc zaujme. Který mu slibuje největší užitek. Google každý klik započítá a čím víc lidé klikají, tím je váš článek výš ve výsledích vyhledávání.Titulek článku ve výsledcích vyhledávání

Takže titulek (html TITLE) je branou k návštěvnosti. Kdo zaujme poutavým, výstižným titulkem, ten má návštěvnost. Z čeho poskládat takový titulek?

 

3 nejúčinnější části atraktivního titulku článku na blog

1. část – Na první místo dejte číslovku. Liché číslovky jsou z psychologických důvodů klikané víc než sudé.

Číslovka ale nemůže být v každém článku, nudilo by to. Takže číslovky střídejte s ostatními postupy. Podle klikanosti jsou změřeny jako nejúčinnější typy článků, které

  1. Začínají číslovkou – 36%. Např.: 11 způsobů jak si vychutnat pití čaje
  2. Oslovují čtenáře – 21%. Např.: způsoby jak si vychutnáte pití čaje
  3. Radí JAK – 17%. Např.: Jak si vychutnat pití čaje
  4. Normální oznámení – 15%. Např.: Způsoby vychutnání čaje
  5. Otázka – 11%. Např.: Jak si vychutnat čaj?

Tyto preference se u mužů a žen lehce liší.

[Zdroj: https://moz.com/blog/5-data-insights-into-the-headlines-readers-click]

 

2. část – Na druhé místo dejte superlativum. „Nejlepší“, „zdarma“, „nejrychlejší“, atp.

Přečtete si raději knížku o marketingu, anebo nejlepší knížku o marketingu?

Je změřeno, že bez superlativa jsou nadpisy klikané o 7% méně (22% vs. 29%), než se superlativem. A je taky změřené, že s každým dalším superlativem nad jedno, klikanost opět prudce klesá.

 

3. část – Na třetí místo dejte klíčové slovo, nebo klíčovou frázi. Tu, na kterou chcete být na Google první.

Takže váš titulek má tuto strukturu: [lichá číslovka] + [superativum] + [klíčová fráze]
Např.: 3 nejúčinnější linkbuilding strategie, které vám zdvojnásobí návštěvnost

 

6 prvních slov titulku musí vystihnout podstatu článku

Na stránce s výsledky vyhledávání na Google soupeří o pozornost váš titulek s dalšími devíti. Lidé ty titulky nečtou, jen skenují.

Proto je klíčové

  1. zaujmout už letmým pohledem
  2. jasně předat obsah
  3. vysvětlit přínos pro čtenáře

Tato tři pravidla přimějí návštěvníka kliknout na váš titulek.

Sedmé a další slova už nemusí být vidět. Google je může ořezat, na malé obrazovky se nevejdou, lidé je nečtou, když je prvních šest nezaujalo.

 

Vylučte z titulku název domény, pokud potřebujete udělat místo obsahu

Projděte si výsledky vyhledávání na Google. Je vidět, že Google zobrazí cca 8 slov. Jestli má váš titulek více slov, zobrazíte členáři raději celý titulek, který jej navnadí kliknout a přijít na váš web? Anebo raději své místo zaberete svou značkou?

Název domény je vidět pod popisem stránky, tak proč jej znova zobrazovat a zkracovat prostor pro titulek?!

 

Zvyšte klikanost titulku doplněním slova graf, infografika, atp., pokud ji článek obsahuje

Na který z následujících výsledků kliknete raději?

Článek na blog vypadá ve vyhledávání lákavěji, když je v titulku slovo infografika

Titulek článku ve výsledcích vyhledávání

Lidé si mnohem lépe pamatují obrázky, než psaný text. Jsou rychlejší na rozpoznání hlavního obsahu, jdou lépe zapamatovat, trvá méně času předání sdělení.

Proto když upozorníte už v titulku, že v článku je zajímavý grafický prvek, lidé budou klikat více.

 

12 tipů jak vylepšit titulek

Užitečné rady a vysvětlení funkce titulku napsal Pavel Ungr na svém blogu: http://blog.bloxxter.cz/jak-napsat-titulek/

 

Shrnutí pravidel psaní perfektního titulku

  1. 3 nejúčinnější komponenty atraktivního titulku
    lichá číslovka + superlativum + klíčová fráze (+ popis přínosu).
    Např. 3 skvělé SEO techniky, které zdvounásobí vaši návštěvnost.
  2. 6 prvních slov titulku musí vystihnout podstatu článku
  3. Vylučte z titulku název domény, pokud potřebujete udělat místo obsahu
  4. Zvyšte klikanost titulku doplněním slova graf, infografika, atp., pokud ji článek obsahuje

 

Donuťte je kliknout skvělým popisem stránky

Popis stránky (tzv. meta description) se zobrazuje ve výsledcích vyhledávání pod nadpisem. Pokud jej nevyplníte, Google si vybere sám. Někdy část textu, jindy kus navigace.

Popis stránky má slíbit přínos, který na stránce návštěvník skutečně najde.

 

3 příklady, 2 správně

Příklad 1.: První web má titulek obchodně špatně. Firma nabízí SEO služby, ale místo přínosu svých služeb kopíruje slovníkový výklad. Cílí na lidi hledající jejich služby, proto by v popisu stránky měli chválit přínosy svých služeb. „Tady mě budou něco učit, ale já hledám někoho, kdo už to umí a udělá to pro mě. Učit se to nechci. Pryč, neklikám.

Příklad špatně vyplněného popisu obchodní stránky

 

Příklad 2.: Slovníkový popis je velmi užitečný. U takového typu webů, které existují proto, aby vzdělávaly. Tam slovníkový popis hledáte. Je to primární účel těchto webů a proto je super, že má tahle stránka právě slovníkový popis. Takže web Dušana Janovského JakPsátWeb, dlouholetého šéfa fulltextového vyhledávání na Seznam.cz, to dělá skvěle. Jeho web učí lidi věci kolem webu.

meta-description-dobre-slovnik

 

Příklad 3.: Obchodní web musí mít v popisu stránky chvalozpěv na své služby. Důvod, proč tu službu objednat. Tu službu, o které je právě ta konkrétní stránka na jejich webu. A to dělá skvěle třeba marketingová agentura robertnemec.com.

meta-description-dobre-obchod

 

Jak brutálně zvýšit klikanost díky popisu stránky?

První místo ve výsledcích vyhledávání vám přinese 4x větší návštěvnost, než čtvrté místo. A tento trik vás posune ze čtvrtého na první místo.

Klikanost na Google podle pozice ve výsledcích vyhledávání

Zdroj: http://digitalbrandinginstitute.com/top-10-seo-tactics-that-will-no-longer-work-for-you/

V první větě popisu stránky rozveďte, co už říká titulek. A ve druhé větě načněte něco konkrétního, ale „z nedostatku místa“ ji nedokončete. Prostě se do popisku stránky nevešla celá.

Např.: Pokud bude titulek – 11 typů úspěšných linkbuildingových strategií, pak popis stránky může vypadat takto – Jedenáct vyzkoušených typů různých strategií linkbuildingu. První, nejúspěšnější typ je…

Slíbíte přínos, vzbudíte zvědavost, na to prostě nejde nekliknout. Je to změřené a funguje.

 

Proklikovost dramaticky zvýšíte odlišením se ve výsledcích vzhledávání

Lidi milují obrázky, hvězdičky, nevšedně vypadající výsledek vyhledávání. A rádi na ně klikají.

Google to ví a proto používá Rich Snipets. (Váš správce webu ví, co to je a jak to použít.)

Rich snippets mají obrovský vliv na proklikovost výsledků vyhledávání

Zdroj: http://www.zealousweb.com/blog/work-smart-not-hard-to-increase-your-online-business/

Dostaňte do svého výsledku vyhledávání obrázek, odkaz na mapu, telefon, hodnotící hvězdičky, datum, cenu, termíny… Lidi vás odmění vysokou mírou prokliku.

Aby to web uměl, stáhněte si plugin s názvem jako „rich snippet“, anebo požádejte své programátory, aby vám tuhle funkcionalitu do vašeho webu, eshopu, doprogramovali.

 

Shrnutí jak zajistit vysokou proklikovost

Takže máme

  1. Lákavý titulek
  2. Zájem vzbuzující slibný popisek
  3. Zvýraznění výsledku vyhledávání obrázkem, hvězdičkama, atp.

Tím máme obrovské dělo, které zajistí vysokou míru prokliku. A tu potřebujeme jednak kvůli návštěvnosti, každý klik je jedna návštěva. A jednak proto, že google s vámi experimentuje. Jak?

 

Google s vámi experimentuje, aby věděl, jak vysoko vás dát. Proto potřebujete vysokou proklikovost a dlouhou dobu na stránce.

Když Google najde novou stránku, náhodně ji několika lidem ihned zobrazí na prvním místě, pátém místě, druhé stránce, atp. A sleduje dva zásadní faktory:

  • Jak moc lidé na výsledek vyhledávání klikají
  • Jak dlouho na cílové stránce zůstanou. Jak dlouho ji čtou.

Čím víc lidi klikají, tím je stránka relevantnější k tomu, co uživatel hledal. Takže je správné ty hodně klikané stránky dát nahoru i ostatním uživatelům, kteří se experimentu neúčastnili. A hledali podobnou frázi, klíčové slovo.

A čím déle na stránce zůstanou, tím je asi i obsah zajímavější. A samozřejmě souvisí s tím, co uživatel hledal. Takže je správné dát takovou stránku na první místa.

A když má Google stránku takto otestovanou, podívá se, kdo a kde na ni odkazuje, jaký je profil domény, atp. A těch fakturů v té druhé řadě už pak sleduje mraky. Pro vás je podtatná proklikovost výsledku vyhledávání a doba strávená na stránce.

 

Proklikovost máme zajištěnou, pojďmě zvýšit dobu strávenou na stránce

Proklikovost máme zajištěnou lákavým titulkem, popiskem vzbuzujícím zvědavost a zvýrazněním výsledku vyhledávání.

Jak zvýšit dobu strávenou na stránce?

  • Formátováním
  • Délkou článku
  • Typem obsahu

 

Jak zvýšit dobu strávenou na stránce jednoduše, pomocí formátování

Když naformátujete článek správně, lidem se bude dobře číst a věnují mu víc času.

Někteří lidé článek rovnou čtou. U těch musíte udržet jejich pozornost řádek po řádku. Takže žádná omáčk, příměry, ani okecávání.

Jiní lidé článek nejdříve proskenují, aby nasáli jeho obsah. Pak se rozhodnou, jestli vypadá zajímavě celý, a přečtou ho. Anebo je zajímá jen některá část.

  1. Nadpisy
    1. Rozdělte článek tak, aby každý blok myšlenek měl svůj nadpis. Čtenáři bude hned jasné, ve které části článku o čem píšete.
    2. Každý nadpis pište lákavě, jak jsme si řekli výše v tomto článku.
    3. Do nadpisů dávejte konkrétní sdělení. Aby už nadpis čtenáři předal informaci a byl pro něj nejen lákavý, ale i užitečný.
  2. Odstavce
    Odstavec by měl obsahovat jedinou myšlenku. A měl by mít jednu, dvě věty. Aby čtení odsejpalo;)
  3. Odrážky
    Souvislý text se čte obtížně. Hůř se z něj chápou a pamatují strukturovaná data, seznamy. Odrážkama článek osvěžíte a bude se lépe číst. A když se to dobře čte, čte se stále dál.
  4. Tučný text
    Zvýrazněte důležitá slova. Když čtenář odstavec jen skenuje, tučná slova mu pomohou odhadnout, o čem odstavec je. A když ho to nezajímá, přeskočí na odstavec zajímavý. Když ztučníte, snadno se zorientuje, vybere to zajímavé pro sebe a na stránce zůstane, místo aby ji opustil.
  5. Obrázky
    Obrázky jsou famózní. Osvěží obsah, podají informace jinou formou než čistým textem. Graf je přehledá prezentace dat. Infografika se skvěle sdílí s ostatními. Kam můžete dejte je.

    Lidksý mozek zpracuje vizuální informaci 60.000x rychleji , než prostý text

    Zdroj: http://neilpatel.com/2016/04/17/5-visual-marketing-case-studies-that-will-teach-you-the-power-of-images/

     

 

Čím delší obsah, tím déle ho budou číst. Zdálo by se. Ale když je moc dlouhý, odmítnou ho číst už předem. Takže…

Jaká je správná délka článku, která má nejlepší pozice na Google?

Tzn. Je dost dlouhý, aby zabral hodně času, ale lidé ho neodmítnou přečíst už předem, kvůli jeho velké délce. Změřili to.

Optimální délka článku je 1.890 slov

2, září 2016 Brian Dean analyzoval milion výsledků vyhledávání a přinesl následující graf. URL stránky na prvních místech mají v průměru 1890 slov, na druhých místech jsou weby s 2000 slovy a pak s klesajícím počtem slov klesá i pozice na Google.

 

Pozice na Google podle počtu slov na cílové stránce

Zdroj: http://backlinko.com/search-engine-ranking

O čem to mluví? Že český trend psaní krátkých článků, které pak spojujeme do seriálů, není pro Google, a podle Google ani pro uživatele, to nejlepší.

Uživatelé mají, podle názoru Google, rádi hodnotné delší články.

A největší pecka jak udržet lidi na stráce dlouho je

 

Nejdéle lidi na stráce udržíte vloženým videem, nebo prezentací

Najděte na youtube související video, klikněte na sdílet, záložku vložit, zkopírujte kód a vložte si ho do stránky. Čtenář si ho prohlédne aspoň kousek. Čím zajímavější, a přitou související s tématem článku video bude, tím déle jej budou čtenáři prohlížet.

Najděte na slideshare.net související prezentaci a udělejte s ní to samé, co s videem.

Když nenajdete co by bylo vhodné vložit, vytvořte si prezentaci, nahrajte ji na slideshare, a pak vložte do článku tu svou prezentaci. A když nemáte video, udělejte prezentaci, a video vytvořte jako komentovanou prezentaci. Ani vás nemusí být na videu vidět.

Máme tedy vysokou proklikovost = hodně návštěv.

Máme dlouhou průměrnou dobu na stráce, a
velká proklikovost krát dlouhá doba na stráce = vysoké pozice ve vyhledávačích.

Teď se o článku musí lidi dozvědět i z jiných zdrojů, než jen z Google. O tom příště.

 

Bonus: 7 dalších faktorů s rozhodujícím vlivem na pozice v Google?

Struktura URL adresy článku

Mějte raději blog.cz/nazev-clanku, než blog.cz/index.php?p=1232

  • Vyhledávač tam má další klíčová slova
  • Lidem se to lépe opisuje a pamatuje
  • Snadno se odhadne o čem článek je

A URL adresy nikdy neměňte. A když už, tak si zajistěte přesměrování těch původních URL na nové.

 

Klíčová slova dávejte do prvního a posledního odstavce článku

Dejte mu klíčová slova v hlavním tvaru někam na začátek a pak ještě někam na konec článku. Tak, jak vám to přirozeně vyjde. Přirozenost je klíčová.

 

Klíčová slova používejte ohýbaná podle běžné mluvy

Google si přebere různé tvary a pozná, že jde o totéž slovo.

Navíc vyhodnocuje index přirozenosti. Čím přirozenější text článku je, tím máte vyšší skóre. (To skóre se jmenuje Latent Semantic Indexing a označuje se LSI).

 

Jak na pojmenování obrázků?

Než obrázek nahrajete na internet, pojmenujte si ho už u sebe v počítači správně. Např. muj-nejlepsi-clanek-s-obrazkem.jpg. Všechno malými písmeny, bez diakritiky, jiné znaky než písmena a číslice nahraďte pomlčkou.

Do názvu dejte hlavní klíčová slova, kterých se daná sekce článku, a tím i obrázek, týká.

Keždému obrázku nastavte atribut alt. Pro případ, že se někomu obrázek nenahraje, nezobrazí. Tak místo obrázku se mu ukáže tento alt text.

 

Zpětné odkazy ven z článku

Do článku dávejte odkazy na související zdroje. Kvalitní zdroje jsou typicky vysoké školy, velmi navštěvované blogy, stránky z prvních míst výsledků vyhledávání Google.

Když vložíte obrázek, graf, přidejte k němu zdroj.

Zpětné odkazy dovnitř článku

Na internetu je mnoho zdrojů o tom, jak získat kvalitní odkazy. Platí, že kvalita odkazu „tisíckrát“ nahradí množství odkazů.

Obdobně, jako hledáte na koho odkazovat, najdete i ty, kdo by na vás mohli odkazovat. Je to o tom vymyslet, jak zaujmout jejich pozornost a odkaz získat. Někdy příště na tomto blogu. Přihlašte se k doběru emailingu a ten článek vám neuteče.

Zpětné odkazy uvnitř vašeho webu

Velmi důležité je prolinkovat vzájemně ty vaše články, které spolu souvisí. A nestačí se spolehnout na automatické odkazy pod článkem, které doplní váš redakční systém automaticky. Dejte si tu práci a do každého svého článku dejte několik odkazů na jiné svoje články.

Vybírejte je tak, aby byly přínosem pro čtenáře. Odkaz pak udělejte z celého spojení slov, nejlépe když máíte v textu název článku, na který chcete odkazovat. Určitě se vyhněte známému:“…si můžete přečíst ZDE“!

 

Shrňme si pravidla pro psaní skvělého článku na blog

#1 – Atraktivní titulek láká kliknout a tím dostane návštěvníky na váš web

#2 – 3 nejúčinnější komponenty atraktivního titulku jsou lichá číslovka +superlativum + klíčové slovo (+ slib přínosu)

#3 – 6 prvních slov titulku musí vystihnout podstatu článku a musí obsahovat hlavní klíčová slova

#4 – Vylučte z titulku název domény, pokud potřebujete udělat místo obsahu

#5 – Zvyšte klikanost titulku doplněním slova graf, infografika, atp., pokud ji článek obsahuje

#6 – Donuťte je kliknout skvělým popisem stránky + jak jej vytvořit

#7 – Proklikovost dramaticky zvýšíte odlišením se ve výsledcích vyhledávání – obrázky, hvězdičky recenzí, ceny, termíny

#8 – Google s vámi experimentuje, aby věděl, jak vysoko vás dát. Proto potřebujete vysokou proklikovost a dlouhou dobu na stránce.

#9 – Jak zvýšit dobu strávenou na stránce jednoduše, pomocí formátování

#10 – Jaká je správná délka článku, která má nejlepší pozice na Google?

#11 – Nejdéle lidi na stráce udržíte vloženým videem, nebo prezentací

#A Bonus na závěr: 7 dalších faktorů s rozhodujícím vlivem na pozice v Google?

 

Na závěr:
– dejte mi 5 hvězdiček pod článkem, dostanu za ně prémie od šéfa;)
– udějete mi radost, své přátele obohaťte a nasdílejte jim tento článek
– a samozřejmě diskutujte pod článkem, pište emaily, těším se na komunikaci s vámi.