Často se stává, že majitel eshopu má nereálná očekávání a představy, říká analytik David Bouda

Webový analytik a SEO konzultant David Bouda mi odpověděl na několik otázek týkajících se jeho práce s českými eshopy. Popsal  časté chyby a omyly majitelů eshopů, nejrychlejší zdroje návštěvnosti, přidal pár nástrojů, které denně používá a jmenoval další kvalitní SEO konzultanty z ČR.

 

Davide, jak dlouho se pohybuješ v onlinu, jak jsi se k němu dostal?

Je to už zhruba 8 nebo 9 let a bylo to víceméně náhodou, hledal jsem tenkrát brigádu. Byla to taková ta doba, kdy se registrovalo do katalogů a docela hojně (smích). V té době to nějakým způsobem fungovalo a tak jsem u ní začínal i já.  Z toho marketingu, který známe v dnešním době to byly opravdu jen minimální základy. Byla to tedy jedna z mých brigád při vysoké škole.

 

Co následovalo?

Následovalo trochu víc a hlouběji do SEO, postupné vylepšování nějakých technických on page faktorů, trochu propracovanější linkbuilding, základy PPC a podobně.

 

Co nejvíce tě bavilo z věcí, které jsi se v začátcích naučil?

V té době víceméně všechno, opravdu :)

Čím přesně se ve firmě zabýváš?

Hlavně řeším webovou analytiku, SEO a částečně PPC.

 

resime-webovou-analytiku-seo-ppc

Která z těchto činností je ti nejblíže, která tě nejvíc baví?

Každá z nich má něco svého. Navíc spolu hodně souvisí, takže nechci vypichovat jen jednu z nich. Na každé z nich je něco, co mě baví více a něco, co méně, ale souvisí to spolu a baví mě ta práce prostě jako celek.  Nejvíce mám rád asi ty technické věci a on page faktory a trochu méně pak off page jako je linkbuilding.

U analytiky mě baví komplexně práce s čísly, samotné vyhodnocování. Implementace nějakých datových nástrojů je asi pro mě méně oblíbená. U PPC, tam mě baví skoro vše, tím, že to není prioritně velká část mé práce je to příjemné.

 

Co všechno by měly, dle tvého názoru eshopy splňovat před samotným spuštěním, aby dosáhly cílů, které si jeho majitel či strategie stanovila?

Když se nebudeme bavit konkrétně o tom, jak by měl vypadat eshop, byly by to hodně otázky na majitele. Měl by mít vymyšlenou svoji strategii eshopu, měl by mít i vhodný produkt, kterému rozumí. Samozřejmě také dobré marže, tak, aby dokázal i do budoucna vydělávat, což je dnes hodně problém, často nakonec majitel eshopu podniká s nulou, nebo v tom horším případě dokonce se ztrátou. Měl by mít zajištěnou skladovou dostupnost a tak dále a tak dále … je toho více.

 

Jak by měl eshop vypadat z pohledu SEO ještě před svým spuštěním?

Měl by být hlavně technicky v pořádku, ať už se bavíme o rychlosti načítání toho webu o funkčnosti všech jeho podstatných částí. Když budu konkrétnější, neměl by generovat duplicty, měl by mít podchyceny landing page, přehlednou strukturu atd.

 

Co nejvíc řeší majitelé eshopů při jeho spuštění?

Obecně často mylně řeší grafické prvky, ten vzhled samotný a počet produktů na stránce, tlačítka, obrázky apod. Je to často mýlka těch majitelů, kteří neřeší ty důležitější prvky. Je to hodně individuální, někdo třeba řeší detail v košíku, aniž by věděl nebo měl změřeno jak ti zákazníci nakupují.

Častokrát může mít i vsugerován nějaký svůj utkvělý proces nakupování a vychází pouze ze své zkušenosti tak, jak on je zvyklý. Někdo je zvyklý do košíku něco vyplňovat, někdo ne. Je špatně se rozhodovat pouze pocitově, je důležité se rozhodovat na základě podložených čísel a dat. Pokud data nemá, rádi mu s tím pomůžeme.

 

Setkáváš se často s případem, kdy má majitel eshopu špatně nastavenu obchodní strategii, nebo ji nemá vůbec?

Je to tak. Často se stává, že majitel eshopu má nereálná očekávání a představy . Tím pádem se někdy stane, že místo strategie vznikne spíš sen a setkání s realitou je pak pro toho člověka poněkud bolestivé. Snažíme se těmto situacím předcházet tím, že zákazníkovi právě tohle vysvětlíme. Strategie by měla rozhodně vzniku eshopu předcházet. Obchodní i marketingová.  Naším úkolem je, připravit a pomoci jim v realizaci strategie.

 

rozhovor-s-davidem-boudou

Setkal ses s eshopem, který některé z těchto věcí nesplňoval, a přesto fungoval?

Určitě ano, konkrétně si teď nevzpomenu, ale vždy se najde nějaká výjimka, která samozřejmě může fungovat. Bavíme se teď o většinovém celku. Například může jít o eshop, který je naprosto mimo ve fulltextu, ale je to eshop, kterému fungují PPC a Facebook. Tady ty zdroje jim fungují natolik dobře, že si na sebe vydělá díky jedinému zdroji. Ovšem ve více konkurenčních oblastech to tak nebývá, tam musí fungovat všechny zdroje.

Ideální tedy je, aby fungovaly všechny zdroje, které jsou dostupné. Doba, kdy se nakupovalo hlavně na přímo je pryč. Je podstatné, aby by byl eshop dohledatelný na co nejvíce zdrojích, aby cesta návštěvníka vedla co nejčastěji k nákupnímu zdroji a měl možnost se vracet.

Jednocestných transakcí už dnes ubývá. Samozřejmě přibývá procesů před samotnou koupí, kdy si zákazník ověřuje služby, hodnocení produktů, to vše dřív, než proběhne jeho samotný nákup. Je samozřejmě rozdíl jaký produkt vybírám. Určitě budu jinak nakupovat deodorant a jinak pračku.

 

Předpokládám, že v případě, kdy eshopu funguje pouze jeden ze zdrojů, je to problém hlavně ve chvíli, kdy mu tento zdroj fungovat přestane, je to tak?

Přesně tak. Pokud půjde například o fulltext, tak tam ho do nějaké míry můžu částečně nahradit třeba PPCéčkem, ale samozřejmě už je to o tom, že opět: PPC funguje jinak, musím investovat do kreditů atd. Každý zdroj je svým způsobem jiný a do „jisté míry“ se dá dočasně, ale pouze dočasně zachránit. Každopádně ten výpadek samotný jde vždy znát a zaleží jak moc citelný je.

 

Který ze zdrojů návštěvnosti pro eshop je nejrychlejší?

Nejrychleji jsou to zbožovky (Heureka.cz,Zboží.cz) a PPCéčka.

 

A naopak nejpomalejší?

Nejpomalejší je organic, ten je na druhou stranu trvalý a bez „velkých nákladů“, které jsou naopak u PPC samozřejmě vyšší ve formě kreditů.

 

Sejdeš se s klientem, který řeší nějaký problém, nebo oblast onlinu, která dle tvého názoru není v jeho případě prioritní a bylo by dobré se zaměřit na něco jiného. Stává se ti to?

Občas ano. V těchto případech se snažíme mu co nejrychleji vysvětlit, které zdroje pro něj v počátku prioritní jsou. Jde asi spíš o konkrétní příklad a zhodnocení v jaké fázi se reálně zrovna ten jeho eshop nachází.

 

Jaké problémy a dotazy zákazníků nejčastěji řešíš?

Nejčastěji řeším otázky obratu a návštěvnosti. Často se zákazníci ptají, co sami ještě mohou udělat pro nějaká zlepšení. Na druhou stranu se snažíme předcházet těmto dotazům a sami zákazníka oslovujeme s tím, co je ještě třeba udělat. Navrhujeme další možnosti, úpravy, strategie, řešíme skladovost, sezónnost, doporučujeme využívání dalších marketingových kanálů apod.

 

S jakou utkvělou (nesprávnou) představou zákazníka se nejčastěji setkáváš?

Těch představ je více.

  • SEO je mrtvé.
  • Facebook nechci, nemám na něj produkt.
  • Nemá smysl psát vlastní popisy kategorií, stačí kopírovat.
  • Nechci být na srovnávačích zboží, protože tam lidé srovnávají  jen ceny.
  • Tamto či ono má negativní výsledky na Google apod.

Je jich hromada.

 

Co pro svou práci potřebuješ? Bez čeho bys pracoval nemohl? Může jít o pracovní podmínky, ale také nástroje.

Google Analytics, Screaming Frog, Xmind k analýze klíčových slov a další nástroje, které často testuji a používám nepravidelně. Potom zdroje nových informací jako je Twitter, Blogy atd. Také by to nešlo bez dalších kolegů, jelikož často je vhodné některé postupy konzultovat, protože jeden člověk nikdy nevidí vše.

 

Myslíš, že máme v ČR dostatek kvalitních SEO konzultantů?

Abych byl upřímný tak netuším. Nemám už tolik přístupů k výsledkům a práci těch konzultantů. Asi to nedokážu objektivně zhodnotit. S nástupem PPC, kdy každý druhý marketér řeší PPC je o těch SEO konzultantech a SEO vůbec trochu méně slyšet. Myslím si, že dost jich určitě nebude. Kopíruje to tak trochu situaci na trhu, jak marketingovou tak IT. Často chybí programátoři, kvalitní marketéři.

 

david-bouda-rozhovor

Můžeš někoho z těch kvalitních SEO konzultantů jmenovat?

Osobně se znám s Lukášem Pítrou, Martinem Matějkou. Potkal jsem je už nějakou dobu zpátky, tam vím, že ta kvalita byla. Dnes už je nesleduju jejich práci každý den, vím, že Lukáš se věnuje už i PPCéčkům. Samozřejmě také  Pavel Ungr, který je hodně vidět a rád si zajdu na některou z jeho přednášek, mimojiné jsem se zúčastnil i  SEO/UX, o kterém jsem psal v článku.

 

Jak se sám vzděláváš? Máš nějaké oblíbené konference, workshopy, marketingové akce, kam se rád vracíš?

Shodou okolností byl pár dní zpátky ShopCamp v Praze a tam jsem zrovna chyběl (smích)… ale to bylo jen díky mým narozeninám, ale ten mám rád, tam se vracím. V Ostravě pak BarCamp s tím, že ho mám blízko. V téhle chvíli však upřímně v ČR moc konference nevyhledávám, protože za těch x let, co na ně chodím mi příjdou už hodně podobné a opakující se. Chybí mi zajímavá témata. Často přednášky sklouzávají k self promu a to nemám rád (smích). Masivním návštěvám konferencí už se trochu vyhýbám.

 

Co bys poradil úplnému začátečníkovi v onlinu, který má ambice stát se webovým analytikem?

Rozhodně doporučuju co nejdříve sklouznout do praxe, co nejdříve se od někoho učit. Nějaké samostudium a dočítání si oborových článků, případovek apod. je fajn, teoretický základ musí být, ale vždy nejvíce naučí praxe. Ty články a teorie o onlinu je samozřejmě třeba i z toho důvodu, že si udělá tak trochu obrázek i o lidech v oboru. Je dobré vědět komu se svěřovat, je důležité hlavně dobře vybrat mentora. Pokud by takový člověk totiž narazil na někoho, kdo ho bude učit nesmysly (a bohužel i takoví lidé se v onlinu pohybují), tak do budoucna bude jeho kvalita stejná jako toho mentora.

 

prace-v-religis

 

Jak se v Religisu cítíš? Jaký je život v Religisu?

Líbí se mi tu, jsem spokojený. Jsem Ostravák a v Ostravě je Religis nejlepší marketingová agentura. Kdyby se mi tu nelíbilo, už bych tu nebyl :).