Jak zlepšit výkon eshopu v roce 2017? 5+1 tip pro vás

V těchto týdnech prožívá většina eshopů svůj vrchol sezóny, kterou zakončí vánoční svátky. Poté však bude čas vyhodnocovat. Pro jednoho úspěšný rok, pro jiného nenaplněná očekávání. Ať tak či tak, je nutné si vyhodnotit chyby, stanovit nové cíle a začít opět naplno pracovat.

Následující tipy nejsou vizí budoucnosti, nýbrž radami a zamyšlením pro majitele středních eshopů, co zlepšit/na co nezapomínat v roce 2017.

1.PPC – trochu více výkonu

ppc-roste

PPC reklama je na tahu. Vyhledávače nám ji nabízí stále více a postupně nám ukrajuje více návštěvníků z organického vyhledávání. PPC systémy se stále zdokonalují a nabízí nové možnosti cílení své reklamy.

„PPC nám vydělává, tak je to v pořádku“, často slýchávám od majitelů eshopu. Není na čase z nich dostat opravdu maximum? Máte ve vašem PPC již spuštěno:

  • Optimalizovanou vyhledávací síť Adwords
  • Optimalizovanou vyhledávací síť Sklik
  • Remarketing
  • Retargeting
  • Google nákupy
  • Seznam produktové inzeráty
  • Dynamický retargeting
  • Dynamický remarketing
  • Dynamický remarketing na Facebooku

Ano, toto vše lze řešit v rámci PPC. A velké množství PPC účtu vše rozhodně neřeší. Často se navíc setkávám s nedokonalou optimalizací PPC, kdy se v rámci PPC nevylučuje, netestuje a nerozšiřuje. Pokud se neorientujete v této oblasti či si sami spravujete PPC reklamu, nechte si udělat třeba bleskový audit PPC reklamy.

PPC nabírá na síle, nestačí ho pouze mít, ale mít ji co nejdokonalejší a nejefektivnější. Zamyslete se nad tím.

2.Zapomínat na vyhledávače a uživatele se nevyplácí

nezapominejte-na-vyhledavace-a-uzivatele

 

PPC nám roste a mohlo by se zdát, že přirozené vyhledávání již nemá smysl řešit.  Přesto je opak pravdou a nevyplácí se na přirozené vyhledávání zapomínat.

Dlouhodobě je návštěvnost z organického vyhledávání stále tou největší, kterou eshop má a to už přece stojí zato, věnovat trochu pozornosti tomuto zdroji.

Čemu se věnovat i v roce 2017? Stále tvořte kvalitní obsah, optimalizujte své stránky dle analýzy klíčových slov a především technicky svůj eshop zlepšujte. Nabídněte kvalitní filtry s generovanými URL pro vyhledávače, zbavte se všech duplicit a zabraňte jejich tvorbě. Co mobilní verzi? Máte? A co takhle mobilní verzi optimalizovanou pro vyhledávače?

Zapomínat bychom neměli ani na své návštěvníky/potenciální zákazníky. Co návštěvník na eshopu hledá? Přece produkty a možnost utratit svoje peníze. Nechce však čekat, chce vám důvěřovat a pohodlně nakoupit. Proto jim zajistěte rychlé a kvalitní nalezení produktů, pohodlnou možnost prohlížení produktů a bezproblémové dokončení nákupu.

Pomoc by jím v tomto procesu měly tyto faktory:

  • Přehledná struktura kategorií eshopu
  • Kvalitní našeptávač a výsledky našeptávače
  • Implementovány funkční a bohaté filtry kategorií
  • Přehledný nákupní košík
  • Rychlost načítání eshopu
  • Bezproblémový technický chod eshopu

3.Http? Tak už prosím Https

http-nebo-https

 

Google nás do něj tlačí, Seznam nás do něj tlačí, všude o tom čteme, přesto ho stále nemáte?

Pokud nemáte dostatek informací o webovém protokolu Https, zde se o něm dočtete více.

Přechod z Http není prvoplánově dělán pro zvýšení výkonnosti. Nicméně se stačí zamyslet, např. nad Google nákupy. Ať už je máte či o nich uvažujete, bez Https je nespustíte. U spousty našich klientů navíc Google nákupy funguji velmi dobře. Bez Https vám nyní bude špatně měřit Zbozi.cz v Google Analytics jejich výkonnost – hůře budete tedy vyhodnocovat. A nyní se již bavíme o důsledcích Https na výkon.

Dost možná budou další kroky vyhledávačů k podpoře přechodu na Https brzy následovat. Více o přechodu na Https se dočtete také v našem článku.

4.Bojujete pouze cenou

Pokud stále bojujete pouze cenou, jste nejspíše pár mílových kroků zpátky. Ty chvíle, kdy cena byla největší konkurenční výhodou a spousta eshopů se jimi prosazovala, jsou pryč.

Pokud chcete na rybníku českých eshopů vydržet déle než následující sezónu, měli byste se zamyslet nad cenovou politikou a možnostmi dalších výhod pro vaše zákazníky, než je pouze cena. Dlouhodobě je politika nejnižší ceny neudržitelná. Existují výjimky samozřejmě a to v případě, kdy máte exkluzivního dodavatele či produkt, který žádný konkurent nemůže mít za vaší cenu – tento stav je však menšinový.

Doba, kdy se říkalo, ten je nejlevnější tam nakup, se změnilo na „tam je to bezproblémové, kvalitní a rychlé“.

5.Stojíte na místě, konkurence ne

konkurence-nikdy-nespi

Konkurence nikdy nespí – motto, které slyšel určitě každý. Motto, které však je faktem. Přes 30 tis. eshopů – konkurence skoro v každé oblasti.

Již delší dobu jste uspokojením zůstali stát na jednom místě? Eshop vám dostačuje, tak ho tak necháváte? Produkty se stále nějak prodávají, tak neřešíte nové dodavatelé, nové možnosti? Ten zlom však může nastat velmi rychle a bývá velmi bolestivý.

Kouzlem dlouhodobého úspěchu je neustálý tlak na růst a posouvání limitů. Buďte pro konkurenty vzorem a konkurenci budete pouze zpovzdálí sledovat, nikoliv muset řešit.

Máte ke svým konkurentům zodpovězeny tyto otázky:

  • Kdo je můj konkurent? Jak se prezentuje?
  • Co za poslední dobu zlepšil – v rámci sortimentu, dopravy, eshopu, marketingu?
  • Které produkty, značky prodává lépe než já?

Nezapomínejte na své konkurenty, oni na vás také určitě nezapomněli.

6.ČR už je pro nás malá? Začněte řešit zahraničí

zkuste-expandovat

 

Docela logický krok pro každého, kdo na malém českém rybníku, již nemůže volně dýchat a chce růst větším tempem, než je mu schopný náš trh nabídnout. Nejčastější cestou je často migrace na slovenský trh, který je stále Čechům blízký, díky starým časům.

Přesto je slovenský trh specifický a již ho nelze brát za duplicitu trhu českého. Rozhodně je nutné se na tento trh připravit obsahově i marketingově. Pro slovenský trh je vhodné minimálně pro svůj eshop zařídit jazykovou mutaci. Důkladně si také připravte s jakým online marketingem chcete zaútočit. Když jsem zmiňoval Google nákupy, zrovna na Slovensku stále nejsou spuštěny.

Jaké trhy dále lákají?

Často se mluví také o trhu polském, maďarském, rakouském, španělském, anglickém, německém či francouzském.

Ať už se rozhodnete pro kterýkoliv trh, je nutné ho důkladně analyzovat, jelikož tento krok je často pro firmu významný a finančně náročný.  Zvyky nakupujících, konkurenti, legislativa, logistika či marketing se mohou u každého trhu velmi lišit..

Závěrem

Dočetli jste a přesto si říkáte, že spousta tipů neměla žádný „Wau“ efekt? Ruku na srdce eshopisté, nepomohl vám článek k mírnému zamyšlení, kam se svým eshopem v roce 2017?