Jaké by mělo být vyhledávání v eshopu?

V dnešní době řeší většina eshopů analýzu klíčových slov a následnou strukturu webu, ale často zapomíná na lidi, kteří automaticky chtějí vyhledávat přes eshopový fulltext a jichž může být nezanedbatelné množství. Tito hledající mohou uspět pouze za předpokladu, že je váš fulltext funkční a vyladěný.

Jak by tedy měl vypadat, co vše obsahovat a jaké výsledky zákazníkům dávat fulltext eshopu?

Bod první: Viditelnost a nápadnost

„Pokud ho nikdo neuvidí, tak ho nikdo nepoužije.“ Otřepané grafické motto, které je však stoprocentně pravdivé. Při samotném návrhu nového eshopu, návrhu grafiky či wireframů byste neměli zapomenout zmínit důležitost vyhledávání pro váš eshop. Grafik by tuto informaci měl znát nebo se vás na ni před tvorbou návrhu zeptat. Možná namítnete, že vyhledávání na eshopu je snad samozřejmostí. Není. Některé eshpy na jeho důležitost zapomínají a některé je jednoduše tolik nepotřebují – například jedno či málo produktové eshopy bez podpůrného obsahu (blogu, magazínu atd.).

Obr.1 – Fulltextové hledání

fulltextove-vyhledavani-ukazka

 

 

 

Bod druhý: Našeptávač

V dnešní době zcela nepostradatelná součást kvalitního fulltextu. Našeptávač radí, pomáhá a zrychluje vyhledávání. Měl by být především funkční, dostatečně rychlý a obsahovat zejména: přesný název, cenu a případně fotografie produktu či kategorie. Tím to však nemusí končit a můžeme přidat: krátký popis produktu, počet kusů v balení, skladovou dostupnost, gramáž, objem atd. Zde bude vždy záležet na sortimentu, kvalitě informací a grafickém zpracování.

Obr.2 – Našeptávač vyhledávání

ukazka-naseptavace-eshopu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bod třetí: Kvalitní výsledky fulltextu

Tak jako se Google snaží poskytovat co nejkvalitnější výsledky, tak i my v našem eshopu to nechceme jinak. Výsledky by měly být rozděleny a správně segmentovány pro zákazníkovu lepší orientaci – běžně se jedná o rozdělení na produkty, kategorie produktů a podpůrný obsah (blog, magazín, nákupní rádce atd.). Samotné nalezené výsledky bychom měli být schopni dále třídit. Běžně třídíme dle ceny, skladové dostupnosti, abecedy či běžných třídicích zvyklostí, které jsou obsaženy napříč kategoriemi vašeho eshopu.

 

Bod čtvrtý: Funkčnost, grafická / UX vyladěnost

Tento bod navazuje na bod první. Pokud zákazník uvidí fulltext, měl by tento pro něj být snadno použitelný, srozumitelný a zákazník by se v něm neměl ztrácet. Všechny kroky a procesy u vyhledávače musí být vyladěny a musí fungovat. Pakliže fulltext / našeptávač nebude dostatečně rychlý, nebude dodávat kvalitní výsledky či bude mít časté výpadky, bude jeho přínos nulový a vašemu eshopu pouze na ování v eshopu být?

Sečteno a podtrženo: Vyhledávání v eshopu má být především rychlé, přehledné a dávající kvalitní výsledky.

Líbil se vám článek? Přinesl vám užitečné informace? Pokud ano, co jej sdílet?