Prázdné fráze používané v reklamě + návod

Často se u konkurence setkávám s prázdným textováním. Nedávno jsme jednu takovou chybu udělali ve své vlastní reklamě, a proto jsem se rozhodl sepsat stručný návod, jak o obsahu reklamních textů uvažovat. Nejdřív vysvětlení podstaty, pak praktický návod.

Reklamní slogany mohou být silné

Náskok díky technice (Audi). I banku můžete mít rádi (AirBank). S námi to zvládnete (Hornbach). Další sepsal Marek Hrkal.

Samy o sobě tyto fráze nic neříkají. Jsou použivány silnými značkami k tomu, aby celou řadu reklam sjednotily v podvědomí zákazníka.

Např.: AirBank má reklamu

  1. Na nízké poplatky
  2. Na férové úroky
  3. Na půjčky za 15 minut
  4. Srovnání flexibilní půjčky s konkurencí
  5. Na férový přístup jejich bankéřů
  6. Na rostoucí síť bankomatů

A celá řada dalších reklam AirBank.

Spojení všech reklam pod jeden slogan zajišťujě sílu sloganu

Úplně každá jejich reklama končí sloganem „I banku můžete mít rádi. AirBank“. Takže kdykoliv to zákazník slyší/vidí, vybaví se mu všechny ty reklamy a jejich obsah. Ten slogan slouží jako spouštěč k podvědomé reakci, a v podvědomí se vybaví všechny ty výhody, které jsou v těch reklamách prezentované.

Takže ten slogan je tak silný, jako součet všech reklam, které jsou s ním spojené.

A když vám ho pak reklama vypaluje do podvědomí, umí za velmi krátkou dobu (za nízkou cenu), díky sloganu, nechat v podvědomí mnohem hlubší, větší, výraznější stopu, než bez použití sloganu.

Proto ty velké firmy, s velkými reklamními rozpočty, používají slogany.

Slogany jsou pocitové, nikoliv faktické

Pocit si člověk lépe pamatuje. Asi z 80% se lidé rozhodují pocitem. A proto slogan útočí na pocity. Zbylých 20% mozku je ovlivněno reklamou, která je se sloganem spojena a která prezentuje fakta.

U malé firmy končí stejný pokus omylem = prázdný reklamní text

V našem případě jsme použili v PPC inzerátu text: „S námi máte náskok před konkurencí.“

  1. Je to tuctová fráze. Náskok před konkurencí“ je text, který na internetu roste jako tráva po dešti. Je to všude. Google na to najde 50.000 výsledků. Takže to lidi vidí všude, s ničím si to nespojují, nic to pro ně neznamená.
  2. Je to prázdné. Nemáme to spojené s žádnou další silou. Neběží nám reklamy, kde by se pod tento text schovala nějaká podstata. Skutečné sdělení, jasné vysvětlení našich výhod. Není.
  3. Nic to neznamená. V té frázi není žádný obsah. Nepůjdu za kamarádem a neřeknu:“Hele, běž do té firmy, s nimi budeš mít náskok před konkurencí.

Návod, jak to dělat v malé firmě

Malá firma má malý rozpočet. Proto si nemůže dovolit synergii svých reklam spojit do sloganu, který by byl prázdný a pocitový.

Slogany v malých firmách

Proto malé firmy používají obsahové faktické slogany, jako: „Tvoříme ziskové eshopy„, „Stavíme e-shopy. Na míru úspěchu.“,Jednička v internetovém poradenství a výkonnostním marketingu“, atd.

Věcné, stručné, výstižné. Takto používají své slogany malé firmy, protože to dává smysl.

Ostatní texty v reklamách

V běžných reklamách i velké firmy prezentují uchopitelné výhody svých produktů a služeb. Ikdyž Audi A8 udělá pocitovou reklamu, ukáže v ní nádherný design auta, úspěšného muže s krásnou ženou, pohodu při romantické večeři, v pozadí příjemná muzika. Tak stejně ukáže obrovské LCD displeje, což je její současná faktická výhoda oproti konkurenci. Jsou první, kdo mají beztlačítkové ovládání auta.

Malá firma tolik na pocity nehraje. Tvorbu textů v reklamách ale mají malá i velká firma podobnou.

Jak tvořit reklamní texty

  1. Sepíšeme si v bodech, jaké jsou přínosy pro zákazníka. Co mu ulehčíme, usnadníme, zvýšíme pozivitní přínosy, snížíme negativní dopady.
  2. Co všechno jsou výhody oproti konkurenci a proč tedy zvolit nás.
  3. Co je pro zákazníka standardem – o tom jej pouze ujistíme, že to máme, ale je potřeba to trvale komunikovat (= propagovat = používat v reklamě opakovaně)
  4. Zeptáme se svých zákazníků, proč si kupují naše produkty a služby
  5. To vše pro každý náš produkt/službu zvlášť.
  6. Dáme to do „tabulky“ a projdeme reklamy konkurentů, co z toho propagují oni a jak moc. Poznačíme si zda mají ano/ne, obodujeme sílu propagace (intenzitu), přidáme poznámku po pocitu z jejich podání.
  7. Toto vezmeme za obchodním ředitelem, majitelem, jednatelem… Probereme a necháme v něm chvíli vykvasit. On to doplní, poškrtá, zase to probereme.
  8. On to vzal ne podle pocitu, ale podle poměru k výnosům, které u té které služby/produktu očekává ve spojení s danou výhodou a silou propagace konkurentů. Buďtu službu chce a konkurenta převálcuje, anebo místo boje raději zvolí jinou službu, kde konkurent není tak silný. To je obchodní rozhodnutí firmy, nenáleží markeťákům.

Výsledkem je pár stránek základního manuálu k tomu, jak pracovat s reklamním textem. Každý produkt/služba má své výhody a jejich popis. Několik variant obdobných textů, které mají smysl, obsah, něčím zákazníka osloví.

Není potřeba ty texty tahat z paty, pro reklamku máte podklady.
Šéf se může spolehnout, že uvidí jen smysluplné reklamy.

Jak obchodně pracovat s nadstandardem

Posílit značku

Třeba Audi v reklamě prezentuje Matrix světlomety. Stojí stovky tisíc, ale přitom jsou podobné LED světlometům a mají i podobný výkon (Matrix dosvítí dál, ale kdo to za tu cenu koupí, když LED svítí taky hodně daleko!?). Tuto nadstandardní výhodu si koupí jednotky zákazníků. Není to tedy technologie určená primárně k prodeji, ale spíš k posílení značky. Kdyby to chtěli fakt prodávat, daly by tam přijatelnou cenovku.

Potěšit zákazníka

Naopak v některých obchodech, třeba Le Premier, dostanete při nakupování kafe. Je to nadstandard, skutečně určený pro zákazníky, a navíc za to neplatíte. Obchodně tedy přesný opak Matrixu od Audi.

Le Premier zdarma potěší, jejich nadstandard si užijete. Matrix obdivujete, ale většina zákazníků jej bude jen obdivovat v reklamě. Prostě opak.