Případová studie – odvážná obchodní strategie

Doba realizace:

2007 – součastnost

Typ spolupráce:

  • Pravidelné osobní schůzky majitele eshopu s týmem RELIGISu cca 4x ročně, kde provádíme revizi součastné strategie a její korekce. Majitel eshopu nám představuje své další vize, nad kterými probíhá vzrušená debata.
  • Měsíčně jsou majiteli eshopu předkládány komentované reporty o marektingových aktivitách, dle potřeby jsou probírány telefonicky
  • Klient má k dispozici helpdesk, kam vkládá své požadavky na marketing i rozvoj eshopu. Zde má přehled o aktuálním stavu všech svých požadavků, probíhá zde diskuse.
  • Zpravidla jednou měsíčně probíhá pravidelná fakturace naplánovaných i mimořádných aktivit, se kterými klient předem souhlasil.

Zadání

Výchozí situace: Dobrý podnikatelský nápad, zlehka osahaný na malém levném pronajímaném eshopu.

Cíl: Navrhnout obchodní strategii, dodat komplexní systém a podílet se na zajištění dlouhodobé ziskovosti.

Navržené řešení

Jednalo se o obor v ČR v té době nerozvinutý. Proto jsme navrhli přejít z pronajímaného řešení na kvalitní eshop a trh více otestovat.

Odvážná obchodní strategie

Projekt na novém eshopu dále rostl, proto jsme navrhli odvážnou strategii. Pokrýt český trh několika eshopy, kde každý měl jinou strategii. Jeden byl drahý, další byl schopen zboží expedovat v den objednávky, jiný vypadal lacině a přitom neměl zrovna nejnižší ceny (vliv psychologie fungoval), jiný prodával zboží ze zahraničí, jiný byl prémiovým klubem s exklusivními výhodami pouze pro členy. Dále vzniklo několik eshopů  specializovaných na konkrétní značky (1 eshop = 1 značka), eshop vytvořený více pro vyhledávače než pro lidi (tehdy to šlo), eshop s vyhledávacími nástroji pro lajky.

Eshopů bylo navrženo mnoho, většina se realizovala. Teď bylo potřeba každému z eshopů navrhnout mix marketingových prvků na eshopu a aktivit mimo eshop, aby byla jeho strategie naplněna. To se u většiny povedlo, u jiných se udělala jedna či více chyb, ze kterých jsme se poučili a postupem času je opravili.

Technické zajištění

Bylo potřeba ty eshopy nějak rozumně obsluhovat. Přece nebudeme mít pro každý eshop zvláštní tým.

Proto jsme navrhli řešení, kterému se dnes vžilo označení multishop. Jde o to, že objednávky chodí ze všech eshopů do jednoho místa a je na první pohled jasné, kterému eshopu objednávky patří. A stejně tak jsou eshopy plněny daty z jednoho místa, jen se každému eshopu nastaví jiná politika (skladová, cenová, obsahová, komunikační).

 

 

V tom rozsahu ale nestačil jediný dodavatel. Proto jsme navrhli řešení automatického importu dat od několika dodavatelů najednou. Data se musela napárovat, aby systém poznal stejné produkty od různých dodavatelů. A pak se vytvořila logika, podle které měl s daty pracovat (podle skladové dostupnosti, ceny za dopravu od dodavatele a ceny zboží u jednotlivých dodavatelů).

V té době to celé bylo unikátní řešení a velká výzva, v ČR to ještě neexistovalo. Výzvu jsme přijali a povedlo se.

Průběh realizace

Zpracování dat

Kde nám dodavatel neuměl poskytnout data ke strojovému zpracování, vytvořili jsme robota, který data stahoval z emailu, anebo z velkoobchodu na webu. Dat jsme měli obrovské množství.

Postupně jsme zrychlovali jejich pořizování i zpracování. Kdysi stačila aktualizace jednou týdně, dnes data zpracovává několik serverů a aktualizace probíhá každou minutu.

Obchodní výkon

Kombinace obchodního nadání majitele eshopu, a technologického zázemí na vysoké úrovni umožňuje eshopu stále růst při zachování trvale udržitelného zisku.

Pořád je co zlepšovat a majitel, i my, jsme stále plní nových nápadů. Dnes už se realizují s větší rozvážností, už to není malý začínající startup. Ale stále nás to baví, pořád je něco nového.

Účetnictví a export do Pohody

Eshop obstarává většinu často opakovaných činností, jako je tvorba faktur, automaticky. Anebo na stisk jednoho tlačítka. Šetří to náklady, zrychluje práci, eliminuje chyby.

Ale účetní pracuje v Pohodě. Kdyby musela faktury přepisovat ručně, trvalo by to, měla by tam chyby a překlepy. Proto jsme vytvořili vcelku levný a jednoduchý způsob ručního exportu pro účetní.

 

 

Obsluha eshopu jednou za měsíc stáhne několik souborů z administrace eshopu, které pošle účetní např. emailem. Ta si soubory naimportuje do své Pohody a může s nimi pracovat během pár minut.

Výsledek

  • Klient je posledních 5 let v TOP5 českých eshopů v daném oboru.
  • Online aktivity rozšířil ve stejném oboru i do oblasti mimo internet.
  • Stejný obchodní model zkopíroval do jiného oboru.
  • Stále se osobně účastní řízení firmy na denní bázi.
[cta id="4819" vid="0"]