Proč Sklik a Adwords reportují jiné výsledky, než Google Analytics

Potíže s měřením počtu konverzí a obratu

Kdysi zákazník přišel na eshop, objednal. Bylo jasné odkud přišel a za kolik objednal a proto se to uložilo do statistik. Některé nástroje to tak měří dodnes.

Příklad: Zákazník v roce 2015:

  1. přijde z Heureky a jen kouká a čte.
  2. Pak najde stejný odkaz na PPC reklamě někde na Seznamu nebo na Google, klikne, je na eshopu, ale zase jen čte.
  3. Pak mu přijde zajímavý email, klikne a nakoupí.

Říká se tomu multikanálová objednávka (neboli asistovaná konverze) a kdysi se to neřešilo.

Google Analytics přičte objednávku tomu zdroji, který byl poslední. V našem příkladu – emailu.

Adwords a Sklik (a ostatní) si přičtou objednávku pro sebe pokaždé, když přes ně návštěvník přišel, přestože objednávku udělal až později, z jiného zdroje.

Ale jde jim to zazlívat? Zkuste si vypnout PPC kampaně, abyste to změřili;) Zkuste přestat dělat emaily. Většina sortimentu se nenakupuje při první návštěvě eshopu. A proto se na objednávce podílí všechny zdroje, které před objednávkou zákazník použil.

Potíže s měřením počtu návštěv

Počet návštěv reportují různé měřící nástroje jinak, protože používají různé měřící metody a mají jinak nastavené metriky.

Metody měření návštěvnosti

  1. vkládaný obrázek do HTML kódu stránky, nebo
  2. vkládaný javascript do HTML kódu stránky, nebo
  3. kombinace obojího, nebo
  4. čtení serverových logů

Ne všechny prohlížeče internetu mají zapnutý javascript či obrázky. Ne všem návštěvníkům se vždy všechny obrázky či javascripty načtou. Nebo prostě návštěvník stránku zavře dříve, než se načtou.

Klidně se stane, že se měřící kód jednoho nástroje načte, ale jiného ne. Některý měřící kód může být vložen hned na začátku stránky, jiný na konci a už se na něj nedostane.

Naopak serverové měření je tak přesné, že ani neodpovídá tomu, co návštěvník reálně dělá ;) Kliknete na obrázek a hned zpět. Ale server zaznamenal požadavek na obrázek a tak to zapsal, jakobyste ten obrázek skutečně viděli.

Metriky meření návštěvnosti

Hlavní potíž bývá s opakovanými návštěvami. Návštěvník prohlíží web a odejde. Vrátí se a prohlíží dál. Pokud se vrátil po měsíci, samozřejmě jej všechny měřící nástroje započítají jako novou návštěvu. Když se vrátí druhý den, opět je to nová návštěva (Asi nečetl tu samou stránku 24 hodin vkuse). Ale co třeba půlhodina? Hodina? A v tom se měřící nástroje liší.

Druhý problém bývá s cookies vs. IP adresy. Jeden nástroj považuje za člověka počítač, jiný jeho IP adresu. Ale co sdílené počítače na učebnách škol a v kavárnách, kde stejnou cookie sdílí více lidí. Nebo co velké podniky, kde má stejnou vnější IP adresu stovky počítačů.

Máte problém s měřením konverzí? Nefunguje vám Sklik nebo Adwords, tak jak by měl? Rádi vám se správným nastavením pomůžeme.