Rozhovor s Tomášem Bravermanem, ředitelem Heureka.cz

rozhovor-s-tomasem-bravermanem

 

Dobrý den, Tomáši, Vy nyní Heureku vedete. Přišel jste z předního českého eshopu – Kasa.cz. Co jste měl na starosti tam?

V Kasa.cz resp. Internet Retail jsem byl 4 roky a na začátku jsem ještě asi rok dodělával vysokou. Začal jsem tam jako obchodník a skončil jako šéf pro zahraničí, což byla starost zejména o slovenský trh, kde jsme byli jedničkou mezi e-shopy, a polský trh, kde jsme k té jedničce měli hodně daleko :).

V čem je Heureka jiná pro Vás osobně? Tým, atmosféra, “ti nad vámi”, …?

Od Kasa.cz se liší zejména tím, že v Heurece neřešíme klasickou obchodničinu a skladové hospodářství a přiznám se, že mi to moc nechybí. Je to zatraceně těžká a nevděčná disciplína. O to více ale řešíme vývoj webu a to mě naopak hodně baví. Jinak parta byla dobrá i v Kase a je skvělá i v Heurece, oba týmy jsou mladé a nadšené a to je super. „Ti nad námi“ nám naštěstí dávají hodně volné ruce a to je fajn, samozřejmě.

Čemu se na Heurece věnujete Vy osobně?

Snažím se hodně věnovat lidem – být jim k dispozici, řešit s nimi problémy a potenciál jejich oddělení, ale zároveň nechávat dostatek prostoru pro jejich iniciativu. Jsem určitě „demokrat“ a ne „autokrat“, což si myslím je velmi důležité v našem oboru, který je plný velmi chytrých, nadšených a mladých lidí. No a samozřejmě hodně přemýšlím o strategii Heureky a tím pádem o prioritizaci projektů. A pak jsou tu mraky rutinních věcí spojených s vedením společnosti, mraky reprezentace atd.

Jaký je současný tržní podíl Heureky mezi ostatními zbožovými vyhledávači – kolik ze všech zbožovek generuje eshopům Heureka?

Podle veřejných informací ze Similarweb je to 65 % Heureka, 23 % Zboží a 7 % Srovnanicen (které je naše). Další srovnávače už do toho moc nezasahují.

A k jakému procentu obratů českých eshopů přispívá Heureka (bez Heureka košíku)? – Kolik procent obratu české ecommerce?

Reálné ovlivnění (tedy kdy traffic opravdu přijde od nás) je asi u 15 % celkové e-commerce. Reálně to ale bude víc (APEK odhaduje až 50 %), protože mraky lidí produkty jen zhlédnou na Heurece, ale nekliknou na nabídky, jdou do shopu pak z jiného zdroje.

Jakým směrem se bude vyvíjet úloha zbožových vyhledávačů v příštích dvou až pěti letech?

Nerad dělám dlouhodobé predikce, protože online je hrozně rychlé odvětví a během roku se může změnit hrozně moc věcí. Ale obecně, srovnávání cen je činnost, kterou dělají lidi odjakživa a vychází z nátury člověka. A online je prostor, kde se ještě bude obchodovat asi hodně dlouho. Takže online srovnávač bude dle mého ještě velmi dlouho stabilní byznys.

Na čem novém Heureka pracuje právě teď?

Na programu Ověřeno zákazníky, datech pro shopy, implementaci CRM, na slovenském košíku, na personalizaci, searchi, ProductAds (produkt pro značky) a samozřejmě na samotné Heurece. Určitě jsem na něco ale zapomněl.

 

Párování produktů prý probíhá z velké části ručně. Jak probíhá posuzování kvality práce “párovačů”? Jsou nějak měřeni, hodnocení pocitem, mají nějaké pracovní postupy týkající se kvality?

Placeni jsou od výkonu a kvalita je samozřejmost. Ty, kteří to dělají chybně, prostě vyměňujeme. Vše podléhá kontrole zaměstnanců Heureky.

Spousta českých eshopů si Heureku “bastlí” nějak na koleni. Když na ni nemají čas, nerozumí jí do detailu, nemají s vašimi lidmi osobní vztahy. Co byste jim doporučil?

Určitě se stavit na Heureka Roadshow a nebo se obrátit na někoho, kdo tomu rozumí. Na trhu je mnoho lidí a agentur, které mají dobré know-how o Heurece a o tom, jak ji vytěžit na maximum.

Jak se ujistit, že firma, která umí spravovat Heureku pro eshop externě, je kvalitní? Co si pohlídat, na co se ptát?

Brzy budeme spouštět certifikaci, tak už zanedlouho to bude velmi jednoduché.

Jak se Heureka mění pod vašim vedením? Kam jste ji posunul, co jste změnil zásadně?

To byste se měl spíš zeptat někoho jiného. Ale osobně si myslím, že Heureka je ve fázi zralosti, kdy je potřeba naopak nic rychle neměnit, spíš se řídit klasickým rčením „Dvakrát měř, jednou řež.“ Ale dlouhodobě se s kolegy snažíme Heureku směřovat k tomu, aby to byl portál, který nabídne k online nákupu vše od A až po Z, a to se nám, doufám, daří.

 

Je i něco, co se vám zatím nedaří? Proč?

Velmi často se nám „podaří“ něco, co se nepodaří. Ale je velmi důležité si to uvědomit, přiznat si to a ponaučit se z toho. Jen to Vás totiž posune dál.

Co je Vaším největším Heureka úspěchem?

Radost mám z toho, že máme velmi vysoké NPS (míra loajality zákazníků nebo zaměstnanců) jak od uživatelů, tak od zaměstnanců. Doma máte dítě a pejska. Při svém vytížení, kolik na ně máte času? Ale jo, celkem dost. O víkendu až na výjimky nepracuju a v týdnu se snažím domů chodit relativně včas. Být efektivní v práci se dá i za 50 pracovních hodin.

Tomáši, děkujeme Vám za rozhovor a přejeme pohodový den.