SEO vloni (2017) a letos (2018)

Organic, tedy návštěvnost z vyhledávačů, generuje eshopům kolem třetiny objednávek. Proto je stále velmi důležité se mu věnovat.

Čemu jsme se v SEO věnovali vloni (2017)

Rychlost stránek

Každá desetina sekundy, o kterou se stránka načítá déle, snižuje konverzní poměr o 5%. V konkrétních číslech se různé světové studie liší. Záleží na konkurentech, rychlosti místního internetu, typu zboží, atp. Ale vliv rychlosti eshopu na jeho výkon je obrovský.

A pokud má rychlost vliv na konverzní poměr, tedy na lidi, pak má vliv i na Google. Nechce na ně vodit návštěvníky, a proto je nezobrazuje ve výsledcích vyhledávání nahoře.

  • Vloni jsme pořídili další nový superrychlý managed server (SSD disky, 64GB RAM, dva 8-mi jádrové XEON procesory)
  • Věnovali jsme přes 1.000 hodin práce dalšímu zrychlení jádra našich eshopů
  • Zavedli jsme statickou cache pro nějnavštěvovnější stránky eshopů, takže se každá taková stránka načte pod pod 100ms, což je úžasná rychlost
  • A řadu drobnějších věcí, jako zavedení subdomén pro obrázky, styly, skrypty, aby se do prohlížeče načítaly paralelně a došlo k jejich rychlejšímu vykresnení. Optimalizacím kódování pro rychlejší vykreslení na straně klienta, atd.

Výsledkem bylo zrachlení procházení našich eshopů Google robotem. Zvětšení vyhledávacího indexu v Google. Zlepšení pozic ve výsledcích vyhledávání, které se projevilo zvýšením návštěvnosti z Google.

Rich snippety, strukturovaná data

Když ve výsledku vyhledávání zobrazí Google fotku, hvězdičky, cenu, stav skladu, lokalitu prodejny/výdejny… Výsledek vyhledávání se zvýrazní, a lidé na něj více klikají.

Rich snippets mají obrovský vliv na proklikovost výsledků vyhledávání

Čím víc klikají, tím si toho Google více všímá, a pokud je cílová stránka kvalitní a relevantní, takže z ní lidi hned neutíkají zpátky na Google, tím tu stránku Google posouvá výše.

Druhým přínosem jsou strukturovaná data sama o sobě. Říkají Googlu, co na cílové stránce je. Jestli článek, produkt, akce, kontakty. Google taková data umí lépe pochopit a o to relevantněji s nimi zacházet.

Umí předem mnohem lépe odhadnout, na jaký dotaz a jak vysoko výsledek zobrazit, aniž by jej musel testovat. Proto je taková stránka úspěšnější, navštěvovnější. Google jí víc rozumí, proto je s ní větší kamarád ;)

Na co zaměříme pozornost letos (2018)

Mobile first

Google zavedl samostatný index pro vyhledávání stránek pro počítač a zvlášť pro mobily. Dává to smysl, protože se mu bude lépe a rychleji hledat. Pokud je člověk na mobilu, proč jej obtěžovat nemobilním webem, když těch mobilních existuje už dostatek.

Protože celosvětová návštěvnost z mobilů pořád roste, bude Google i při vyhledávání na počítači upřednostňovat ty stránky, o kterých ví, že jsou vhodné pro mobil.

Takže eshop, který není přizpůsobený pro mobilní zařízení (mobily, tablety), bude mít v příštím roce smůlu.

Hlasové vyhledávání

Siri od Apple, Cortana od Microsoftu, Google assistant, Alexa od Amazonu. Hlasoví asistenti, kteří jsou dnes v každém mobilu, počítači, tabetu, chytrém reproduktoru či mediálním přehrávači.

Takže ležíte u televize a televizi nadikuteje, na co se chcete dívat. Žádné složité vyťukávání na té otřesné klávesnici pro ovladače televizí. Pohodlný hlasový vstup, který dnes umí spolehlivě i česky (myšleno převod mluveného slova na psaný text – rozumět česky vám asistenti zatím nebudou).

Proto už lidi nebudou vyhledávat „kino ostrava program“,
ale zeptají se „jaký je program kin v ostravě“.

Takže to chce do textů více přirozeného textu. Hodně nákupních rádců, průvodců, smysluplných pomocníků, ve kterých uživatel najde přesně to, na co se ptá.

Obrázky a videa

Viděli jste malé dítě u tabletu? Baví jej obrázky. Dospělí to v sobě mají taky. Radši obrázek, než text.

S nárůstem umělé inteligence už stroje umí poznat, co na obrázku je. Kdysi to poznali podle názvu souboru s obrázkem, podle jeho popisku, podle textu kolem něj. Dnes už umí analyzovat jeho obsah a sami poznat, co na obrázku je.

Takže vyhledávač může být odvážnější a spolehlivěji nabídnout to, co máme radši. Obrázky. A videa. Lidi neradi čtou. A vyhledávač se tomu přizpůsobí.

Nejeden člověk hledající koženou kabelku hledá na Google obrázcích, a až najde něco zajímavého, teprve pak hledá, kde to koupit.

Nejhorší bude obrázky nemít, ne o moc lepší bude mít tuctové obrázky od dodavatelů. Eshop, který si produkty vyfotí, a udělá k nim video, vyhraje.

Taky se rozmohl Youtube. Lidi tam hledají, co naši klienti prodávají. Budeme dělat rozhovory o sortimentu a službách. Návody, recenze, nákupní průvodce.

Závěr

Rychlost, mobilní verze, strukturovaná data, hlasové vyhledávání, obrázky a videa. A samozřejmě dál na základě analýz trhu, zákazníků, analýz klíčových slov, atp. budeme tvořit kvalitní obsah, který lidem pomáhá a rádi jej sdílejí.

Tak ať se vám v tom daří taky;)