Srovnání zdrojů tržeb českých eshopů + meziroční srovnání 2015-2017

V roce 2017 jasně vede PPC, následované Organikem (což jsou výsledky fulltextového vyhledávání na Google a Seznam – díky kvalitnímu SEO spolu s obsahovým marketingem).

Pak dlouho nic a následuje Direct. Tedy přímá návštěvnost, kterou generuje síla značky. Lidé eshop znají a otevírají přímo jeho adresu, ručně, ze záložky, z odkazu na ploše, atp. Ale napřímo.

Poslední zdroj, do kterého má smysl investovat, je zbožový vyhledávač Heureka.

Ostatním zdrojům má smysl se věnovat jen pokud vás to málo stojí (Zboží.cz) a s investovaným časem i penězi to nepřehánět. Anebo pokud vám to dává jiný smysl, než přímý zisk (Facebook).

Zdroje tržeb českých eshopů 2017

PPC vyrostlo na 272%

Vývoj PPC podle tržeb, které generuje českým eshopům v letech 2015-2017

Od roku 2015 (100%) vyrostl podíl PPC na tržbách českých eshopů na 272%. Je to dáno jeho vlastnostmi: možností přesně cílit, rychle doručitelnými výsledky a snadnou měřitelností.

Organic se drží na svém

Vývoj Organic podle tržeb, které generuje českým eshopům v letech 2015-2017

Přirozená (tedy neplacená) návštěvnost z vyhledávačů generovala českým eshopům v roce 2017 stejné tržby, jako v roce 2016, stejně jako v roce 2015.

Prakticky každý eshop má dnes nákupní rádce, blog, nebo magazín. Věnují se obsahovému marketingu i linkbuildingu, což jsou oblasti generující návštěvnost přímo (kliknutím na odkaz, sdílením zajímavého obsahu), ale i nepřímo (pomáhají SEO). Kdyby to nedělaly, podíl organicu by díky PPC a zbožovkám klesal.

Facebook vyrostl

Tržby českých eshopů podle zdrojů v letech 2015-2017

Facebook dělá z celkového obratu mizivý podíl. Je zajímavý jinými přínosy, než přímo vygenerovanou tržbou. Přesto se na generování tržeb jeho podíl více než zdvounásobil. V roce 2015 (100%), 2016 (153%), 2017 (232%).

Přímá návštěvnost lehce vyrostla (8%), protože si lidé své eshopy oblíbili. Celková úroveň eshopů šla nahoru, tak proč ne. Eshopy zkvalitňují prezentaci, podporu, jednoduchost procesu objednávky i reklamace a případné výměny. Tak za to mají malou prémii.

Heureka lehce padá (-3% z roku 2015), Zboží.cz padá také (-26% z roku 2015).

Průměrnou hodnotu objednávky má nejvyšší Facebook a DirectPůrměrná hodnota objednávky eshopů v letech 2015-2017 podle zdrojů

Čím větší důvěra zákazníka, tím větší hodnota průměrné objednávky. Z toho plyne, že má smysl se zákazníkem budovat vztah a udržovat jej, investovat do vztahu se zákazníkem.

Nejnižší průměrnou hodnotu objednávky má PPC, klesá u Heureky i Zboží.cz.

Emailing klesl pod zajímavou úroveň

Od doby, kdy Google i Seznam, dvě hlavní emailové služby používané v Česku, zavedly třídění emailů a newslettery zařazují do zváštní složky, klesl podíl emailingu pod zajímavou úroveň. Proto se jím tento článek nezabývá.

Avšak náklady na zbožové vyhledávače i PPC stále rostou a snižují tak jejich efektivitu. Proto lze očekávat, že se v blízké budoucnosti emailing opět vrátí na scénu hlavních zdrojů tržeb českých eshopů.

 

Zdroj dat

Uvedená data jsou průřezem středními českými eshopy s obratem 10-100mil.Kč/rok, které jsou našimi zákazníky (RELIGIS s.r.o.).