Webmaster Tools – nástroj nejen pro webmastery

Není tomu dávno, co došlo k přejmenování klasického nástroje od Google – Webmaster Tools na Search Console. Toto přejmenování má svůj význam a není náhodné, jelikož tento nástroj již dávno není jen technickým pomocníkem webmasterů. Právě naopak, stále častěji šikovně pomáhá také dalším profesím, které mají co dočinění s chodem webu/eshopu či jeho marketingem.

Dnes se krom zmiňovaných webmasterů, o tento nástroj opírají také SEO konzultanti, PPC specialisté, webový analytici či samotní majitelé stránek, ač nemusí oplývat znalostí všech technických náležitostí.

Jaké data je vhodné sledovat či občasně kontrolovat v Search Consoli (Google Webmaster Tools)?

Co bychom měli sledovat pravidelně

E-mail

Ano, opravdu to tak je. Pravidelně byste měli sledovat e-mail, který je napojen na konkrétní Search Consoli, jelikož nám tento skvělý nástroj, ty nejzásadnější chyby či problémy zašle v upozorňující zprávě a vy tak můžete řešit problém okamžitě.

Kontrolní panel

Zde naleznete veškeré hlavní informace pohromadě. Pakliže hledáte rychlý přehled aktuálního stavu indexu, fungování hlavních částí webu, serverů a návštěvnost z vyhledávače, zde jej naleznete.

Procházení webu

Chyby procházení – na tuto část byste měli směřovat velmi často. Rozhodně byste měli vědět, zda váš web generuje chybové stránky 404 a jejich původ, zda vám například v noci nevypadává server, zda správně funguje soubor robots.txt atd. Navíc zde máme užitečné části, jako jsou statistiky procházení, možnost načtení webu, tak jak ho vidí Google, nástroje pro testování a načtení robots.txt a souboru sitemap.xml, který pomáhá k lepší indexaci webu ve vyhledávači.

Na co kouknout alespoň jednou za čas:

Index Google

Sledování indexu je docela na pomezí, mezi tím, zda jej sledovat často či méně často. Nejspíše bude záležet na období, zda spouštíte něco zásadního, něco měníte, či již kontrolujete zaběhlý web. Index Google je vhodné sledovat především z hlediska případných problémů, které se mohou na eshopu objevit a mají nepříznivý vliv na indexaci (duplicity, špatně řešené filtry atd.)

Návštěvnost z vyhledávání

Předem je třeba říct, že tyto data je potřeba brát trochu z rezervou, ale pro základní orientaci nám bohatě stačí. Lze zde vyčíst zpětné odkazy, které vedou na váš web, hlavní fráze a klíčová slova, která přivádí na váš web uživatele. Tyto data lze například využít a zakomponovat do analýzy klíčových slov. Velmi smysluplné je pak filtrování, které zde naleznete. Fitrlovat lze např. na návštěvnost dle zařízení, země návštěvníka či dalších. S tímto nástrojem lze efektivně pracovat například při využití analýzy rozdílnosti návštěv z mobilů vs. desktopů a zodpovězení tak otázek, jak se liší chování návštěvníků z těchto dvou zdrojů. Zmiňoval jsem, že je třeba brát tyto data z rezervou. Proč? Jsou přeci jen často velmi obecná či ne-tak často aktuální a k přehlednějšímu získaní aktuálního přehledu např. zpětných odkazů máme přesnější nástroje.

Použitelnost v mobilních zařízeních

Máte již mobilní verzi či se na ní chystáte? Pak vám přijde vhod nástroj pro zjištění použitelnosti v mobilních zařízeních. Tento nástroj vám popíše současné chyby, které vadí Google pro mobilní zařízení a stojí za nápravu.

Vzhled vyhledávání

Možná někdo nebude souhlasit, ale tuto část lze řešit, až když máte základ, tzn. fungující web, dobře indexovatelný s rozumnou dobou načítaní. Pak přichází na řadu vzhled ve vyhledávání. Konkrétně tím myslím právě využití strukturovaných dat či zvýrazňovače dat (více o strukturovaných datech např. zde).

Tento nástroj nabízí poměrně zajímavé možnosti, nástroje a data, co myslíte?