Ze světa zbožových vyhledávačů – Nekonference 2017

Jak už bývá každoročním zvykem, i letos se konalo neformální setkání lidí z marketingu, eshopů a agentur Nekonference. A Religis samozřejmě nesměl chybět. Oproti minulým ročníkům se změnilo místo konání, kterým byl pro letošek klub Mersey. Michal Janík už předem avizoval, že letošní Nekonference bude o hodně „punkovější“, než byly ty předešlé. A my mu dáváme  jednoznačně za pravdu – byl to opravdu drsný Punk. Po klasickém seznamovacím kolečku, které si pořadatelé jednoduše nemohli odpustit, jsme se vrhli na první přednášku.

Prezentace Vládi Přichystala o vyhledávačích zboží

Vladimír Přichystal z Besteta se rozvyprávěl o vyhledávačích zboží za uplynulý rok. Zaměřil se na nemalý procentuální pokles tržeb a návštěvnosti ve srovnání s uplynulým rokem. Konkrétně zjistil, že návštěvnost vyhledávačů zboží klesla o 12%, přičemž tržby eshopů ze zbožových vyhledávačů klesly o 18%. První příčku mezi zbožovými vyhledávači stále obsazuje Heureka.cz a druhá příčka pak patří Zboží.cz. V oblasti módy pak dominuje vyhledávač Glami.cz. Zajímavavé je, že ačkoliv ostatní zbožové vyhledávače klesají, jediným, který zaznamenal narůst, je Sleviště.cz, jehož počet návštěvníků se z 126 734 za loňský rok letos vyšplhal na 2 030 353.

Po předestření katastrofických čísel následovaly novinky za uplynulý rok:

  • přechod na https
  • Heureka Košík na Slovensku
  • nové přihlašování do Zboží.cz
  • nová sekce Módy na Zboží.cz

Svou přednášku končil Vladimír otázkou a možná i zamyšlením pro nás všechny: „Jsou zbožáky za zenitem?“ Letošní čísla k tomu směřují. Každopádně se však těším na Vláďův článek, který by měl vyjít příští týden a v němž se snad dozvíme, kam návštěvnost a tržby ze zbožovek „utekly“.

Prezentace:

 nekonference-navstevnost-zbozovych-vhledavacu-2017

 

 

 

 

 

 

 

 

Prezentace Milana Šmída Zboží.cz

Dalším řečníkem nemohl být nikdo jiný než Milan Šmíd za Zboží.cz. Ten se také pochlubil novinkami za uplynulý rok. Zmínil zlepšení komunikace, kdy jsme donedávna netušili, na optimalizaci kterých kategorií Zboží.cz právě pracuje. Nově o těchto změnách informuje na blogu. Stejně tak bylo zmíněno nové řazení na Zboží.cz, kdy se první zobrazují tři doporučené eshopy a následně za nimi další nabídky seřazeny dle nejnižší ceny.

Dále došlo ke změnám v párování produktů, konkrétně v zakládání nových produktových karet. Nově můžete založit pouze 50 produktových karet za týden. Další novinkou, která se chystá, je generování hodnocení produktů. Připomněl i synchronizování účtů na Zboží.cz. A myšlenka na závěr? Na Zboží.cz nikdy košík nebude, opravdu ne.

Prezentace:

Podíl kliků z detailu produktu na Zboží.cz:

nekonference-podil-kliku-v-detailu-produktu-zbozi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prezentace Milana Pichlíka Affiliate

Třetím v pořadí byl Milan Pichlík, který mluvil o affiliate marketingu a práci s XML feedy. Zmínil, že některé affiliate weby mohou být kvalitnější a pro zákazníka přijatelnějších než weby, na něž odkazují. Mohou mít daleko více propracované UX, lépe dohledatelné požadované produkty apod. Zdůraznil, že partneři jsou odkázání na kvalitní SEO. Pro eshopy je daleko lepší, když přední příčku ve vyhledávači obsadí jeho affiliate partneři, než když je obsadí konkurence, a proto je třeba si je hýčkat. Také uvedl, že je potřeba partnerům dodávat kvalitní XML feed, a nikoli obecný, s nímž se nedá prakticky pracovat.

Prezentace:

 

Prezentace Luďka Volejníka Mergado.cz

Za Mergado řečnil Luděk Volejník a připravil si přednášku „Vytěžte z Mergada víc!“. Oproti loňsku, kdy Mergado umělo zpracovat okolo 100 formátů XML feedů, se počet formátů zvedl na 145. Mergado je také multijazyčné – naučili jej slovensky a anglicky. Vznikly nové aplikace, z nichž můžeme jmenovat například Bidding Fox, Import Ant, Data Owl. Mergado se otevřelo vývojářům třetích stran, kteří mohou navrhovat nové aplikace. Za poslední rok bylo také zpřístupněno fórum. Luděk nezapomněl připomenout bezplatný e-book, který Mergado vydalo, týkající se regulárních výrazů, které už potrápily snad každého. Pravidelně jsou pořádány školení a certifikace.

Prezentace:

nekonference-mergado

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prezentace Adama Funioka Notino.cz

Zajímavou přednášku si připravil také Adam Funiok z Parfums.cz, tedy nově z Notino.cz, který se zabýval rebrandingem. Vysvětlil, že ve 14 státech měla značka různé názvy a bylo třeba ji sjednotit. Uváděl, že změna loga a názvu není vše, je potřeba zaměřit se na převedení recenzí pod nově pojmenovaný eshop, převést Google Analytics, pokrýt si backlinky, aby nevznikl zbytečný problém. Důležitý je čas, kdy se na rebranding zaměřit, protože na špatném načasování můžete i zkrachovat. Ukázal jednotlivé grafy, z nichž bylo zřejmé, kdy k rebrandingu došlo a hlavně jak vše probíhalo v jiných státech, přičemž v Česku šlo o bolestivý proces, zatímco ostatní země nezaznamenaly tak výrazný úbytek návštěvnosti a tržeb. Perlička na závěr: Adam na nás působil jako svého druhu Superman. Celkem skromně totiž prohlásil, že pro Notino.cz spravuje 55 zbožových vyhledávačů – to už je pořádná dřina.

 Prezentace:

Prezentace Radima Roženka Tescoma.cz

Za Tescoma.cz se do Brna vydal Radim Roženek, který nám povykládal, jak je to s novinkami. Uvedl firmu Tescoma.cz, která funguje od roku 2009 a sídlí ve Zlíně. Vysvětlil, co pojem novinka znamená pro firmu. Za novinku považují produkt, který je na trhu 6 měsíců. Ukázal, jak to vypadá na prodejnách Tescoma, jak a kde probíhá propagace novinek a jak funguje franšíza. Za poslední rok vydala Tescoma 268 nových produktů, které je potřeba vhodně propagovat nejen online, ale také na prodejnách, kde tvoří pro novinky speciální stojany s LCD televizory, aby upoutaly zákazníky. Vtipným odlehčením byla příhoda ilustrující potíže s některými produkty v různých zemích. Například v Kazachstánu se setkali s problémem, kdy nůž byl označen za nevyhovující, protože velbloudí maso bylo pro tento nůž příliš tuhé.

Prezentace Radima Roženka:

nekonference-tescoma

 

Prezentace Jana Kriegla Viktora Tecla Heureka.cz

Frontu přednášek uzavřeli Viktor Tecl a Jan Kriegel z Heureky. Stejně jako Milan Šmíd i oni připomněli novinky, které se za poslední rok na Heurece udály, a navnadili nás na to, co se chystá. Kluci zmínili útrapy s EET systémem, který Heurece nedal spát. A také připomněli hodnocení eshopu na Googlu a nové reklamní možnosti pro značky. Konkrétně se chystá nové „Ověřeno zákazníky“. Nově se rovněž pracuje na bazarových položkách, kdy zákazníci stojí o již rozbalené zboží, které eshopy nabízí, s čímž ale momentálně Heureka neumí příliš pracovat. Dále se chystá lepší párování produktů do produktových karet, nové kategorie a filtry. A Srovnanicen.cz, které má slušnou návštěvnost, ale bylo dříve odsunuto na druhou kolej, se dočká redesignu.

 Viktor Tecl a Jan Kriegel z Heureka.cz:

nekonference-heureka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Po poslední přednášce následovala panelová diskuze a po ní nám nezbývalo nic jiného než Brnu zamávat a vrátit se do té naší Ostravy.

Panelová diskuze:

nekonference-panelova-diskuze

 Letošní Nekonference byla, stejně jako její předešlé ročníky, opravdu zajímavá. Velmi mě potěšila přítomnost Notino.cz a Tescoma.cz, díky nimž jsme zaslechli příhody a zkušenosti i ze strany velkých firem. Doufáme, že kvalita těchto setkání se bude i nadále zvyšovat a že na ní zase za rok zavítáme a poslechneme si vynikající řečníky, potkáme se se starými známými z oboru a budeme odcházet plni dojmů.

Video z Nekonference 2017: