Jak postupovat při tvorbě ziskového eshopu

1) Analýzy a návrh strategií

Když řídíte své auto, vždy víte odkud jedete, kam jedete a kudy pojedete. S eshopem lidé často bloudí.

  1. Zjistit odkud jedete vám pomohou analýzy:
    1. Vstupní analýza
    2. Analýza konkurence
    3. Analýza klíčových slov
    4. Propagační audit
    5. Technický audit současného eshopu
  2. Nastavit kam chcete jet, musíte sami. Nám to sdělíte v rámci vstupní analýzy.
  3. A určit kudy se tam dostat vám pomohou strategie. Itinerář, mapa cesty:
    1. Definice person
    2. Komunikační strategie
    3. Obsahové strategie
    4. Struktura obsahu a navigace

Jakmile víte odkud, kam a kudy, je správná chvíle říct tvůrcům eshopu, jaké funkce má eshop mít pro vaše zákazníky aby nakupovali, jaké funkce potřebujete vy k zajištění provozu eshopu, a jak má eshop s těmito funkcemi vypadat, aby se líbil vám i zákazníkům.

2) Specifikace požadavků pro tvorbu eshopu

Ideální je, pokud vám dodavatel poskytne demo eshopu ještě před započetím práce. Poznáte jeho zvyklosti v obsluze eshopu, budete mít možnost se ptát a do specifikace doplníte, co vám v demu chybí.

  1. Specifikace požadavků pro zákazníky
  2. Specifikace požadavků pro obsluhu eshopu
  3. Wireframes

3) Tvorba eshopu

Tvorba grafiky může probíhat zároveň s tvorbou základní kostry systému. Ušetříte čas.

  1. Tvorba grafiky
  2. Programování a testování

Velmi důležitý je testovací provoz. Jak testeři tvůrce eshopu, tak vy, byste si měli dát záležet na kvalitním otestování. Každá chybka vás v budoucnu může stát přízeň zákazníků, objednávky, peníze.

4) Zajištění provozu eshopu

Po dokončení tvorby eshopu potřebujete stabilního partnera, který vám bude k dispozici. Pro zajištění provozu a umožnění dalšího rozvoje eshopu.

  1. Webhosting
  2. Helpdesk
  3. Telefonická podpora
  4. Konzultační činnost provozu eshopu

5) Marketingové služby a poradenství

Jakmile je eshop spuštěn veřejně, potřebuje přilákat zákazníky. Ty správné zákazníky, nakupující opakovaně, ochotné vás doporučit dalším zákazníkům.

  1. PPC
  2. SEO
  3. Správa zbožových vyhledávačů
  4. Webová analytika
  5. Obsahový marketing
  6. Email marketing
  7. Sociální sítě

A co teď? Začněte vstupní analýzou

Proč? Miluju příklady. Z Budějovic se do Prahy jede na sever. Z Liberce se do Prahy jede na jih. Stejný cíl. Ale z Liberce se do Prahy cestou na sever nedostanete, přestože z Budějovic ano.

Vstupní analýza slouží ke zmapování současné pozice

Je důležité zmapovat současnou pozici, abychom věděli, kterou cestu zvolit.

Je nutné vědět, jak velkou svačinu máme v batohu a jestli můžeme jet autem, autobusem, nebo musíme jít pěšky.

Máte nějaké zkušenosti, možnosti, prostředky, představy, kontakty a ostatní zdroje. Vstupní analýza slouží k jejich pojmenování a popisu výchozí situace.

Jsou nutné i další analýzy

  1. Analýza konkurence zmapuje aktivity konkurentů, takže vám neujede vlak. Navíc se můžete inspirovat, nebo jejich pojetí vylepšit.
  2. Analýza klíčových slov zjistí, jak lidé pojmenovávají vaše produkty, co je jim u nich nejasné, co byste ještě mohli prodávat a jakým způsobem váš sortiment hledají. Analýza klíčových slov je nezbytná pro další práci na vývoji eshopu. Bude potřeba ještě mnohokrát a pokud ji neuděláte, přijdete o návštěvnost, objednávky, zákazníky, pozice ve vyhledávačích.
  3. Propagační audit porovná vaše zdroje objednávek (a dalších vašich cílů – registrace, doporučení, atp.), zjistí míru jejich ziskovosti. Doporučí vám, kterou aktivitu posílit, která nemá smysl a které aktivity chybějí úplně. Zakazníci se výsledkům tohoto auditu často diví. Ukazuje věci, které netušili.
  4. Technický audit současného eshopu, pokud už eshop máte. Upozorní vás na chyby, kterých byste se měli vyvarovat u eshopu nového. Popř. ukáže co opravit, aby byl současný eshop v pořádku. Technický audit eshopu lze také použít k posouzení, jestli je potřeba investovat do nového eshopu, anebo lze využít ten současný.

Teď znáte potřebná fakta, na základě kterých se lze rozhodovat. Na řadě je vybrat cestu a popsat ji. Udělat si itinerář.

Je levnější, když uděláte chybu teď, v době návrhu. Protože návrh bude mnohokrát konzultován a než se podle něj vydáte na cestu, většina chyb už bude vyladěná. Pokud byste si itinerář neudělali, povedete svůj eshop kam vítr zrovna vane, nebude to rozmyšlené a zůstane tam mnoho chyb. Navíc nikdo nepochopí váš záměr jako celek a lidé s vámi budou konzultovat dílčí části, možná vytržené z kontextu.

Máme analýzy, pojďme nastavit strategie

Strategie je popis cesty, která vede k nastaveným cílům. V průběhu jejího života je potřeba ji upravovat podle aktuální situace. Ale vždy se máte podle čeho rozhodovat, takže žádná unáhlená rozhodnutí nejsou potřeba.

  1. Definice person je pro eshop základní strategický dokument
    Persona je zástupce cílové skupiny. Dávají se jim fiktivní jména a fotografie, aby se vám s nimi lépe pracovalo.
    Visí pak v kanceláři na nástěnce a cokoliv děláte, děláte pro jednu z person. Pokud ne, aktivita nemá smysl.
    Na persony se odkazujete všech ostatních dokumentech a práce s personami je při návrhu i provozu eshopu velmi intenzivní. Nemáte-li persony, určitě si je udělejte.
  2. Komunikační strategie popisuje, jakým jazykem budete s personami komunikovat. Jestli jsou pro ně vhodné sociální sítě, jak moc je vtáhnout do děje, jestli potřebují informace a jakého charakteru, jestli jim budete radit, nebo je provokovat. Jaký budete mít podíl obrázků, textů, technických parametrů, atd.
  3. Obsahová strategie je harmonogramem konkrétních témat (názvy článků), která budete publikovat příští jeden rok. Termíny, názvy článků, zodpovědné osoby, konkrétní kanaály kde publikovat.
    Publikovat chce každý, ale nikdo neví o čem, jak, kde, kdy. Obsahová strategie to řeší a pak máte celý rok klid a obsah vám roste od ruky.
  4. Struktura obsahu a navigace
    • Shromáždí informace z obsahové a komunikační strategie a navrhne takové rozložení stránek, aby spolu logicky souvisely, zákazníci a vyhledávače je snadno našli.
    • Pak navrhne navigaci, která vyhovuje vašim personám k tomu, aby se pohodlně orientovali mezi pečlivě navrženou strukturou obsahu.

Jakmile máte tyto zásadní kroky hotovy, víte kde jste, kdo je váš zákazník a co a jak mu prodat. Víte, co dělá konkurence, víte kde se zviditelnit (propagovat) a máte zajištěno, že vám poroste obsah, který přiláká další zákazníky. Navíc je lákáte na kvalitně navrženou strukturu eshopu, takže jej milují i vyhledávače, a mluvíte stejným jazykem jako zákazníci.

Víme kde jsme a kudy se dostat do cíle.

Co víc si přát!? Snad už jen ten eshop;)

Je čas na specifikování požadavků na výrobu eshopu

Nejdříve nechte markeťáky, aby navrhli, který cíl které persony budou plnit kterým nástrojem. Zda využijí parametrický vyhledávač, srovnání zboží, atp. Jestli zákazníci ocení možnost zaplatit platební kartou, SMSku o odesílání objednvky, atp.

Wireframes = skica

Když maluje grafik, trvá mu to. Nikdo nemá představu, jak bude eshop vypadat, zda se tam vleze všechno tak, aby to zůstalo přehledné. Je tedy potřeba to vyzkoušet, udělat náhled.

U grafika je to ale drahé, pomalé, a s prvky se nedá tak snadno hýbat. Je lepší vidět, jak by to vypadalo tak či onak. K tomu se používají tzv. wireframes.

Jsou to skicy, náčrty, drátěné modely. Jakkoliv to pojmenujete, pořád se to podobá čmárání náčrtů na papír jednobarevnou tužkou a výstup je tomu podobný.

Grafika

Jakmile jsou wireframes navrženy, odladěny a schváleny, pošlete je grafikovi. Wireframes jsou pro grafika nejlepší možné zadání a ke své práci už nic víc nepotřebuje.

Nechte si od grafika poslat náhled úvodní strany, abyste věděli, jestli si sedla jeho představa s tou vaší. Sdělte mu připomínky a návrhy. Jakmile doladí titulní stránku, nechte jej v duchu titulní stránky zpracovat i ostatní stránky. Hlavně se držte wireframes a nic v nich v této fázi neměňte.

Je to celé na vás. Cílem je, aby se vám to líbilo. Pocitově to pro vás musí být OK, super pecka. Nad tím eshopem budete trávit dalších mnoho hodin práce. Je fajn, když se vám eshop líbí, protože se u té práce pak cítíte dobře a na výsledcích eshopu je to znát.

Technická specifikace eshopu

Programátor je při výrobě eshopu až ten poslední, který přijde na řadu. Musí se podřídit vyšším cílům a neměl by po vás chtít kompromisy. Většina eshopových systémů umí vše, co moderní eshop potřebuje.

Technická specifikace je seznam požadavků pro programátory. Jze využít pro výběrové řízení, jako příloha smlouvy, nebo kontrolní seznam, že výsledný eshop obsahuje vše co má a že vše funguje správně. Je to mnoha stránkový dokument, popisující každý z částí systému. Jeho přílohou jsou i wireframes.

Pojďme do toho spolu

Pokud zvažujete takovým postupem projít s námi, zavolejte na čísla pod článkem. Potkáme se u kávičky a probereme, na čem spolu můžeme spolupracovat. Těšíme se na vás;)