Jak napsat článek pro firemní blog

Začněte rozvahou = 80% kvality článku

Alespoň v duchu si dejte 3 minuty nad touhle osnovou, která vám zajistí kvalitu a zajímavost článku.

Obsah – O čem chcete psát

Jenom obecně, nástin obsahu. Tohle lze vystihnout v názvu článku už před psaním a pak se toho držet. Je to jen proto, aby myšlenky neutíkaly a nemíchal se obsah několika článků v jednom nekvalitním.

Cílovka – Koho to zajímá. Co očekává, že se přečtením dozví

Představte si jednoho konkrétního člověka, pro kterého to píšete.

Pojetí

  • Jazyk, Znalosti – Jakému jazyku bude cílovka rozumět (majitel, vývojář, markeťák, designer), hlavně jde o úroveň odbornosti pojmů a znalosti, které předpokládáte u čtenáře jako samozřejmost.
  • Typ článku – Zprávička-Aktualita, Jak na to, Oznámení, Záznam z akce, Zamyšlení – každé má svůj rozsah i styl

Hlavní body obsahu

Jak se pustíte do psaní, zaberete se do hloubky a zapomenete, na co jste zapomenout nechtěli. Tak si to napište předem, pak to přeformulujete, zpřeházíte.

Pravidla psaní

  • Pište článek najednou, když na něj máte klid
    Když se necháte vyrušit, už nenavážete. Z článku bude cítit tráta nitě. A jak jste ji ztratili vy při psaní, ztratí nit i čtenář a článek nedočte.
  • Formátování
    Pracujte s odrážkami, jsou přhlednější. Používejte odstavce a nadpisy, souvislý text nikdo číst nebude.
  • Krátké odstavce
    Jeden odstavec je jedna myšlenka.
  • Hodně nadpisů, ale smysluplně;)
    Hodně článků čtou lidé tak, že si jen proletí nadpisy. To je ujistí, že jim článek něco dá. A pak si článek uloží k pozdějšímu přečtení, anebo jej přečtou rovnou, aby se dozvěděli drobnosti, které v nadpisech nejsou vidět.
  • Obrázky = atraktivita
    Když článek odfláknete bez obrázku, je nudný. Tak se zamyslete, jakým obrázkem jde obsah článku dokreslit. Nebo co jde vysvětlit obrázkem líp než textem – schemata, vývojové diagramy, grafy, screenshoty.

Po napsání – Škrtat

Článek je dobrý tehdy, když už není co škrtnout, aniž by to změnilo sdělovanou hodnotu.

Lidi nemají čas číst dlouhé bláboly. Stejnou myšlenku naformulovanou několikrát jinak. Výplňové věty, vatu.

Proto si článek po sobě projděte a škrtněte všechno, co nenese obsah.

Do textu patří vaše odborné hodnocení, ne vaše osobní hodnocení.

  • Odborné hodnocení: „Mikrotesty trvaly 23 sekund na 10.000 iterací, což je nad povolenou mezí“.
  • Osobní hodnocení: „Takže to bylo zbytečně pomalé a to by přece žádný systém být neměl, protože systém má být rychlý“.
  • To druhé je blábol, ví to každý, nic to neříká a každý tu hranici pomalosti vnímá jinak.

Po napsání – Odležet a znova projít

Druhý den si všimnete překlepů, blábolů, nejasných formulací, chybějících informací.

Zveřejnit

Tento postup doporučuje Jirka Kratochvíl a mi dává smysl. Začněte na firemním blogu, ať má článek URL, na kterou můžete odkazovat.

A pak článek pošlete

  1. Emailem svým odběratelům, zákazníkům, kolegům v práci
  2. Aktualizujte RSS, aby o článku vědělo feedly a spol.
  3. Twitter
  4. Facebook
  5. Linkedin
  6. Pokud se někde na netu někdo ptá na otázku, kterou článek řeší, odkažte na článek jako odpověď na ten dotaz

Diskutovat

Nechte pod článek diskusi a sledujte diskuse i tam, kam jste článek poslali.

Dozvíte se odborné názory kolegů, odhalíte nepřesnosti, máte možnost přeformulovat nejasnosti, odstranit chybky.

Měřit

Sledujte, jak se článek čte, lajkuje. Jakou má návštěvnost, kolik příspěvků v diskusi.

Ukáže vám to, o jakých tématech psát. Získáte zpětnou vazbu na své psaní.

Závěr

Když už trávíte čas psaním, je stejně pracné udělat do dobře. Ale máte z toho lepší pocit.