Jak funguje vývoj v RELIGISu

10. 2. 2022 | Ing. Tomáš Hojgr, MBA | majitel

Komunikace s klienty řeší Luk

Nemáme rádi byrokracii. A rádi se věnujeme tomu, v čem jsme dobří.

Takže třeba na komunikaci máme Luka, který je v tom skvělý a dělá to rád. My se můžeme věnovat vývoji a on za nás komunikuje se zákazníky.

Na schůzky nás (vývojáře) bere podle dohody. Zpravidla toho, kdo je v projektu dostatečně hluboko, a jen pokud se mají probírat technikálie. Běžné věci si řeší Luk sám. Anebo to pak s námi probere soukromě a zákazníkovi dá vědět, probere to s ním později.

Typicky má u nás vývojář tak jednu schůzku s klientem za jeden, dva měsíce. A nikdy na ní není sám.

Neděláme kalkulace, děláme hrubé odhady

Vztahy s klienty máme postaveny na důvěře. Každý požadavek odhadneme, aby zákazník věděl, jestli práce zabere do půl dne, do tří dnů, nebo víc. Fakturujeme potom reálně strávený čas.

Doba, kdy se pálilo půl dne kalkulací, je pryč. Ten půlden my, i klienti, raději věnujeme vývoji.

Konzultujeme směr řešení, nejsi v tom sám

U větších, nebo neobvyklých zadání je běžné, že se proberou možnosti řešení kolektivně. V místnostech jsou tabule a všechny pomalované:) A až se shodneme, nebo se vývojář zodpovědný za zakázku rozhodne, pak se jde programovat.

Junioři mají svého seniora

Každý junior u nás má adaptační plán. Co by měl mít hotové první týden, co by měl umět po měsíci, kdy bude dělat první zakázku, kde by bylo fajn, aby byl za rok. A k tomu má svého seniora, se kterým vše řeší. Provozní věci, odbornosti. Osobní růst. A každou zakázku spolu řeší předtím, než ji začnou programovat.

Začíná senior, navrhne řešení a vysvětlí proč takto. Postupem času začáná junior, senior pochválí správné postřehy a návrh vyladí. Vysvětlí. Až jednoho dne, senior mlčí, protože je vše navrženo optimálně. Junior dozrál:)

Děláme code review

Děláš drobnost, pak asi ne. Ale u většiny ticketů dáš dokončený kód, který sis sám otestoval, kolegovi. Ten projde zadání, rozmyslí si, kudy by šel on. Pak vezme tvůj kód a projde si jej. Jestli je čitelný, není krkolomný, jestli plní zadání, a jak celkově k tomu řešení ten kód přistupuje.

Pak tě ozve k diskusi, anebo kód pošle k testům.

Testujeme ručně, automatizované testy se nám nedaří

Většinu testů u nás dělá tester. Strašně rádi bychom automatizované testy. Ale krom pár základních procedur jsme se k tomu pořádně nikdy nedostali.

Jestli máš zkušenost, přijď nám pomoct. Klidně na chvíli, jako poradce, externě, jen na tento úkol. Nebo na fulltime, jak preferuješ. Ale ocenili bychom pomoc.

Tester opět přečte zadání, udělá si pár uživatelských scénářů a ty pak projde. Chybky okomentuje a vrátí ti je. Bezchybný kód ti pošle k nasazení na ostro.

Chyby se řeší v poklidu, na termíny se netlačí

Vývojář pod tlakem dělá chyby. Ty vedou k většímu tlaku a to k dalším chybám. Chyby oddalují realizaci, to je další tlak a tím i další chyby, atp.

Naši klienti to ví. Proto komunikují v klidu. Ví, že tady u nás to nemáme na háku. Ale taky ví, že jsme jen lidi. A že stejně jako oni, i my děláme chyby.

Nemůžeme si s každou drobností hrát měsíc. Ale práce odsýpá přirozeně. A o termínech pravidelně komunikujeme, aby byli klienti v obraze. Ale přesné datum, slíbené klientovi, u nás uvidíš málokdy. Spíš vůbec.

Zakázky nabíráme tak, aby dávaly smysl

Chceme se starart o jednoty klientů, se kterými máme úzkou vazbu. Týmy se znají a mají podobné hodnoty.

V oboru vývoje sw, webů bude dalších 20 let přetlak. Zakázek bude vždycky dost. Za posledních 10 let jsme nezažili, že by nebyla zakázka. Proto se o ně nebojíme.

A když přijde poptávka, musí nám dávat smysl. Musí v ní být něco, co nás baví. Ne jen peníze.

Např. náš majitel potřebuje mít možnost se potkat s majitelem zákazníka. Když se něco hodně nedaří, nechceme se utopit v korporátních politikách. A když majitel zákazníka k dispozici není, zakázku nevezmem.

Hrajeme si, ať nás to baví

Krom fotbálku, sportu a tak, tě musí bavit i vlastní práce. Nejde jen valit zakázky. Takže každý měsíc, jakmile je splněný plán, se domlouváme, s čím si bude kdo hrát. A tomu se pak věnuje do konce měsíce.

Někdo zkoumá novou technologii, někdo nějaké napojení, někdo bagruje nějaká data... Co koho napadne. Jen to musí aspoň trochu mít potenciál, že by se to třeba, když to dobře dopadne, mohlo někde využít. Ať to není čistě do šuplíku.

Máš tady podporu

Náš majitel je vývojář a baví ho to. Takže se tu nebudeš hádat s marketingovým ředitelem o blbosti, protože vývoji nerozumí, ale budeš dělat, co má smysl.

Rozhodujeme se společně

Nikdo tu nemá patent na rozum, a taky si na to nehraje. Když se řeší něco většího, řeší se to kolektivně. Všichni spolurozhodují.

Vždyť je to naše firma, my tu spolu trávíme většinu života (8h spíte, 8h makáte, 1-2h cestujete, nakupujete, telefonujete, hygiena atp. - makání dělá většinu). Tak ať to tu máme takové, jak chceme všichni.

Ale to jedno rozhodnutí můžeš udělat sám. Ozvat se a stavit s k nám na kafe. Volné pozice u nás jsou tady, a kontakty tady.

Tak neváhej a piš! Za tu hoďku pokecu nic nedáš, a třeba se ti tu bude líbit víc.

 

O Autorovi: Ing. Tomáš Hojgr, MBA

Ing. Tomáš Hojgr, MBA

Podnikám od roku 2001 a celou dobu se věnuji tvorbě eshopů a jejich propagaci. Studoval jsem informatiku, podnikání, marketing, a baví mě pracovat na projektech, kde se technologie prolíná s obchodem. Mám rád čundry, četbu, technologii, cestování, offroady, motorky a víkendy trávím obvykle na chalupě v Nízkém Jeseníku, poblíž Libavé.

Facebook Twitter LinkedIn Google+