Tvorba obsahu pro Youtube vs. Facebook pro začínající tvůrce

Tvorba obsahu pro Youtube vs. Facebook pro začínající tvůrce

11. 4. 2025 | Ing. Tomáš Hojgr, MBA | majitel

Většina návštěvnosti na Youtube, Facebooku (meta), TikToku i dalších platformách je přes mobil. Dává tedy smysl tvořit jen pro mobil? Ne!

Obsah pro Youtube

Ikdyž na mobilu, tak si Youtube lidi otáčejí na šířku. Historicky (byl založen 2005) to byla platforma pro desktopy, tedy na šířku. Lidi si na to zvykli a akceptují otočení mobilu.

Když tvoříš pro Youtube, dělej to na šířku

 

Youtube je výborný pro dlouhodobý obsah

Když publikuješ video, získá pevnou URL adresu, která se nikdy nezmění. Můžeš video vložit do svých webovek. Můžeš na něj odkázat v článku. Ostatní tvůrci na něj můžou odkazovat. Můžeš na něj odkázat z ostatních platforem.

Lze najít fulltextem. Když k němu dáš popis = textový výcuc z obsahu videa, půjde to video najít fulltextem na Youtube, ale i na Google. Zdarma tak získáš návštěvnost.

Na youtube buduj dlouhodobý obsah

Všechno co chceš, aby lidem bylo k něčemu i za rok, patří na Youtube.

Reels je super

Algoritmus řídící zobrazování reels (krátká videa na výšku) je podobně zmatený, jako na Facebooku. Těžko se odhaduje. Ale čím víc šokující, neuvěřitelné, kontroverzní, obdivuhodné jsou záběry v reels, tím víc mají shlédnutí. Zadarmo.

A když pod reels vložíš odkaz do popisu, nebo dáš na konec reels text s odkazem, výzvu "více na midlagang.cz", nebo něco podobného, je to další návštěvnost.

Takže když natočíš video pro Youtube, a je v něm nějaká pasáž vhodná pro reels, udělej z něj okamžitě i reels.

 

Titulky jsou povinné

Lidi často sledují videa tam, kde nechtějí, aby je bylo slyšet. Třeba čekárna u lékaře:) A protože sledují videa bez zvuku, ocení, když tam jsou titulky. Ne automaticky anglicky. Ale v jazyce tvé cílové skupiny. Pro čechy česky.

Navíc se zvyšjuej zapojení uživatele, protože aby mu nic neuniklo, musí to video fakt sledovat, a ne jen pokukovat. Takže lepší. Titulky = lepší:)

Titulky umí vygenerovat různé video editační programy, někdy je umí generovast přímo Youtube (ikdyž s češtinou má potíže).

TIP: bacha na obraty typu "už tři roky" - to video tam bude viset deset let. Takže místo "už tři roky" řekni "od roku 2022".

 

Facebook (meta)

Je úplně jiný svět než Youtube. Má jiný cíl, jiné přístupy. Uvažuj o něm, jako o diskotéce. Co se tam jeden večer stane, už druhý den není pravda.

Facebookem lidi skrolují. A když je zaujmeš, máš chvíli, aby se koukli. V půlce klidně utečou a Facebook algoritmus už je nemusí nechat se k videu vrátit.

Když to neolajkují hned, už tu šanci dostat nemusí.

Když to chtějí vysdílet, nemají moc jak (často se při sdílení odkazem pak ukazují jiná videa).

Je to naprosto nevhodné pro tvorbu dlouhodobě platného obsahu. Video se prostě zobrazí a už není. Za den, dva, tři o něm nikdo neví (s nadsázkou řečeno). Nelze vložit do stránek, nelze na něj odkázat, neposkládáš z něj seriál. Prostě pobavíš a hotovo.

Facebook je super na budování povědomí "ví se o mě".

 

Když už sis dal tu práci s postprodukcí, využij to na max, a video na FB nahraj v úplně stejné podobě klidně každý třetí den, třeba 3x.

 

Tiktok, no když už to video stejně máš...

Nahrej jej i sem. Stojí to jen ten čas, v profilu si udělej odkaz na svůj hlavní web, a co dáváš na FB, nebo reels na YT, nahrej i sem.

 

Komentáře nejsou povinné

Záleží, jak to cítíš. Jestli máš cílovku třeba žáky školy, a lidi se tě reálně ptají, využij to a odpovídej. Buduješ si pověst znalého učitele, který věc umí podat.

Z komentářů třeba dělej videa. Když se ti dotaz opakuje, natoč o tom na Youtube, video postni a v komentářích na něj odkaž, jako odpověď na tu otázku.

Jestli ti komentují většinou hejteři, ani komenty nečti, tvoje psychická pohoda je důležitější. Většina těch hejterů by ti stejnou věc osobně nikdy neřekla do očí. Často ji nemyslí vážně, nebo tomu nerozumí. Nic si z nich nedělej.

A jestli se ti to v komentářích namixovalo, je to to nejhorší a budeš se v tom muset hrabat. Ale rozhodně hejtery neber vážně a nereaguj na ně (se líp řekne, než udělá:)

 

Výzva k akci

Ty videa děláš s nějakým cílem. Jestli točíš video s vysvětlením, jak co dělat, zakonči video výzvou k tomu, jak se to naučit pořádně na kurzu, který najdete tady a tady.

Jestli točíš záběry z motorky, video zakonči výzvou: "Chcete se taky tak svézt? Přijeďte za náma, odkaz." Chcete to taky umět takhle? Přijeďte....

Když lidem neřekneš, co mají na konkci videa udělat, neudělají to. Přemýšlejí nad tunou jiných věcí, mají své starosti. To je tvoje povinnost je navést, aby to udělali snadno i bez přemýšlení.

 

Tak přeju hodně lajků:)

O Autorovi: Ing. Tomáš Hojgr, MBA

Ing. Tomáš Hojgr, MBA

Podnikám od roku 2001 a celou dobu se věnuji tvorbě eshopů a jejich propagaci. Studoval jsem informatiku, podnikání, marketing, a baví mě pracovat na projektech, kde se technologie prolíná s obchodem. Mám rád čundry, četbu, technologii, cestování, offroady, motorky a víkendy trávím obvykle na chalupě v Nízkém Jeseníku, poblíž Libavé.

Facebook Twitter LinkedIn Google+